PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Asfalty mocną nogą polskich rafinerii

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
16-11-2010 08:12
Asfalty mocną nogą polskich rafinerii

Zdaniem ekspertów i analityków rynkowych dobra kondycja polskiego sektora rafineryjnego wynika przede wszystkim z korzystnej sytuacji gospodarczej naszego kraju na tle Europy. Rosnąca konsumpcja paliw utrzymuje na wysokim poziomie wykorzystanie mocy produkcyjnych w rafineriach, które pomimo kiepskich marż odnotowują znakomite wyniki finansowe. Inną sprzyjającą okolicznością jest trwający w Polsce program budowy autostrad, który gwarantuje wysoki popyt na produkowane w rafineriach asfalty.

W opinii analityków z DI BRE Bank jeszcze do niedawna asfalty można było w strukturze uzysków polskich rafinerii klasyfikować łącznie z ciężkimi olejami opałowymi, zarówno ze względu na pozycję w procesie technologicznym, jak i wysokość realizowanej marży. Obydwie kategorie produktów charakteryzowały się bowiem zbliżonym ujemnym poziomem spreadu do ropy naftowej, a ich udział w przerobie ogółem stanowił wyznacznik kompleksowości danej instalacji.
- Dynamiczny rozwój budownictwa drogowego w Polsce przy utrzymaniu średnioterminowego ustalania cen asfaltów w kontraktach z firmami budowlanymi, spowodował jednak znaczącą poprawę rentowności sprzedaży mas bitumicznych, co znalazło bezpośrednie odzwierciedlenie w wynikach Orlenu i Lotosu - mówi Kamil Kliszcz, analityk banku.

Zauważa, że w IV kwartale 2008 roku z uwagi na spadek cen ropy na rynkach światowych realizowany crack na asfaltach był nawet dodatni. - Taka sytuacja oczywiście nie została utrzymana, ale na pewno nastąpiła strukturalna zmiana rynku tego produktu. Średnia jednostkowa marża w 2009 wzrosła do -22 zł/t, podczas gdy średni jej poziom w latach 2004-2008 wynosił -447 zł/t. Dzięki tej poprawie polskie rafinerie, mimo znacznego pogorszenia rynkowych cracków na paliwach w okresie kryzysu, raportowały efektywne marże wyższe od swoich benchmarków tradycyjnie klasyfikujących asfalty do kategorii HSFO - zauważa analityk.

W przypadku Orlenu wyniki na produkcji asfaltu są klasyfikowane w segmencie rafineryjnym, w podkategorii pozostałe (łącznie z Rafinerią Trzebinia i innymi mniejszymi spółkami), oprócz której koncern prezentuje jeszcze oddzielnie zyski jednostki dominującej, Unipetrolu oraz rafinerii w Możejkach. - Analiza tej pozycji wskazuje, że zgodnie z sezonowością sprzedaży asfaltów, relatywnie wyższe zyski generowane są w II-gim i III-cim kwartale. Ważny jest przy tym aktualny poziom marży na tym produkcie, która w dużym stopniu zależy od bieżącej ceny ropy, gdyż w środowisku rosnących cen surowca dość trudno przenosi się je na kontrahentów z sektora budowlanego - twierdzi analityk.

W pierwszej połowie 2010 roku sytuacja pod tym względem była znacznie mniej sprzyjająca niż rok wcześniej, kiedy łącznie w tej kategorii raportowany zysk operacyjny wg metody LIFO wyniósł 248 mln zł w stosunku do 99 mln zł w tym roku. - Oczywiście na wynik tej kategorii oprócz Orlen Asfalt składają się też inne spółki (m.in. Rafineria Trzebinia), ale według naszych szacunków działalność bitumiczna obniżyła swoje zyski w ujęciu r/r o 70-80 mln zł - mówi Kamil Kliszcz.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP