Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostradowe dylematy paliwowych gigantów

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
08-12-2011 10:46
Autostradowe dylematy paliwowych gigantów
Fot. PTWP

Obecność przy autostradach jest warunkiem koniecznym dla firm, chcących się liczyć na polskim rynku paliw - uważają zgodnie przedstawiciele największych sieci stacji działających w naszym kraju. Nie ma jednak róży bez kolców, gdyż uruchamianie tzw. MOP-ów, to dla spółek paliwowych spore wyzwanie.

Na koniec września przy istniejących odcinkach autostrad działało 35 stacji paliw (tzw. Miejsca Obsługi Podróżnych). Kilka dalszych znajdowało się na różnych etapach budowy. Według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ta liczba ma się podwoić w przyszłym roku, a docelowo liczba MOP-ów w Polsce ma sięgnąć 100.
W tej chwili rynek ten dzielą miedzy siebie cztery wiodące sieci stacji. Zdecydowanym liderem jest jednak PKN Orlen, który ma takich stacji 20. Siedem należy do Lotosu, sześć do Shella, a dwie do BP.

- Orlen, jako pierwsza sieć w Polsce, zainwestował w stacje przy autostradach i w tej chwili są to najlepsze stacje w naszej sieci – zapewnia Marek Podstawa, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej w płockim koncernie. Przyznaje jednak, iż sytuacja będzie się zmieniać wraz z zagęszczaniem sieci stacji przy autostradach. – Im większa konkurencja, tym ekonomika tych stacji będzie gorsza. Dla graczy, którzy odpowiednio wcześnie nie zdecydują się na taką inwestycję i nie pozyskają najlepszych lokalizacji może to być więc niezbyt opłacalny interes – zauważa.

Są też jednak odmienne opinie. Zdaniem Pawła Lisowskiego, prezesa spółki Lotos Paliwa, która zarządza siecią stacji gdańskiego koncernu, obecny rynek stacji przy autostradach wcale nie jest korzystny dla branży paliwowej. – Koncesjonariusze doskonale zdają sobie sprawę, jak duża konkurencja o nieliczne wciąż MOP-y panuje między sieciami paliwowymi i na tym korzystają, dyktując bardzo wysokie stawki czynszów dzierżawnych – zauważa. Standardem są tu kwoty rzędu kilkuset tysięcy złotych miesięcznie.

Zdaniem Lisowskiego, aby zapewnić opłacalność takiej inwestycji, koniecznością jest zwiększanie marży na sprzedawanych produktach i usługach. Spółki robią też wszystko aby maksymalnie obniżyć koszty inwestycji – w tym celu opóźniają, jak się da, uruchamianie przy stacjach obowiązkowej infrastruktury towarzyszącej, jak choćby restauracji czy hoteli. Zdaniem ekspertów sytuacja ta może zmienić się wraz z liczbą uruchamianych MOP-ów. Im więcej ich będzie, tym mniejsza będzie rywalizacja koncernów, a tym samym spadną też stawki czynszów.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP