Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Badania nad opracowaniem stałego paliwa rakietowego niejednorodnego dla ładunków napędowych związanych ze ścianką komory silnika

Autor: Bogdan Florczak, Marek Białek, Mirosław Szczepanik, Arkadiusz Dzik
10-02-2013 09:10 |  aktualizacja: 11-02-2013 11:19

Stałe paliwa rakietowe niejednorodne (znane także jako heterogeniczne, ze względu na swoją strukturę) są wieloskładnikowymi mieszaninami związków chemicznych, zarówno organicznych jak i nieorganicznych, w postaci ciekłej i stałej, których właściwości zależą od składu, a właściwości balistyczne ponadto od zawartości modyfikatorów szybkości spalania w paliwie.

Wstęp
Stałe paliwa rakietowe niejednorodne (zwane dalej paliwami), jako materiały wysokoenergetyczne, mają zastosowanie do wytwarzania z nich ładunków napędowych różnego kształtu, rodzaju (wolnostojących - bardziej sztywnych lub związanych ze ścianką komory silnika rakietowego - bardziej elastycznych) oraz przeznaczenia (np. rakiet bliskiego i średniego zasięgu). Z punktu widzenia struktury paliwa są fizyczną mieszaniną stałego nieorganicznego utleniacza, głównie chloranu(VII) amonu (NA) oraz różnego rodzaju chemicznych dodatków (związków organicznych i nieorganicznych oraz pierwiastków), zarówno w stanie ciekłym jak i stałym, spełniających funkcję tzw. dodatków technologicznych, energetycznych oraz balistycznych. Chloran(VII) amonu i dodatki wprowadzane są w podwyższonej temperaturze do ciekłego lepiszcza składającego się z ciekłego syntetycznego kauczuku z grupami funkcyjnymi, najczęściej hydroksylowymi (á,ù-dihydroksylopolibutadien znany jako HTPB) [1], plastyfikatora, środka utwardzającego i sieciującego, które tworzą po procesie utwardzenia w podwyższonej temperaturze (50−80oC) kompozytowe ciało stałe [2÷7].

Paliwa przed utwardzeniem stanowią wieloskładnikowy układ heterogeniczny zawierający na ogół dwa/trzy składniki stałe wprowadzane do trójskładnikowej fazy ciekłej (syntetycznego kauczuku, plastyfikatora, środka utwardzającego) o niejednorodnej strukturze wewnętrznej, w której zachodzą ponadto reakcje chemiczne związane z procesem utwardzania i sieciowania, i która charakteryzuje się w związku z tym określonym czasem życia (pot life). Ta struktura wewnętrzna jest specyficzną zawiesiną o wysokiej koncentracji cząstek fazy stałej, której lepkość zależy między innymi od lepkości fazy ciekłej, kształtu i rozmiarów cząstek stałych, rozkładu ziarnowego wielkości cząstek, zawartości poszczególnych frakcji fazy stałej (jedna, dwie czy więcej), szybkości ścinania, temperatury oraz czasu [8] i ze względu na technologię formowania z niej elementów napędowych metodą odlewania pod obniżonym ciśnieniem powinna być ≤ 1,5 kPas [9].

Jak wspomniano, jednym z typów ładunków napędowych wytwarzanych z tego rodzaju paliw są paliwa związane ze ścianką komory silnika rakietowego, w których zawartość fazy stałej wynosi na ogół 84%.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 145 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP