Benzyna tanieje średnio o 10 groszy, diesel nieznacznie mniej

Benzyna tanieje średnio o 10 groszy, diesel nieznacznie mniej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny benzyny i diesla na stacjach spadają nieprzerwanie od początku lipca tego roku, jednak najgłębsze korekty notujemy od połowy października. W całym tym okresie, tj. od początku lipca obniżki cen benzyny bezołowiowej 95 sięgają średnio 70 groszy na litrze, a diesla - 60 groszy na litrze.

W kończącym się tygodniu spadki cen są rekordowe. Benzyna bezołowiowa 95 potaniała o średnio o 10 groszy na litrze, a olej napędowy o 9 gr/l. Po raz ostatni w skali jednego tygodnia cena benzyny spadła o 10 gr/l w listopadzie 2012 roku, natomiast dla oleju napędowego porównywalna obniżkę odnotowaliśmy w maju 2013 roku.

Aktualny średni poziom cen na 11 grudnia 2014: dla benzyny bezołowiowej 95 – 4,79 zł/l, benzyny bezołowiowej 98 - 5,07 zł/l, oleju napędowego - 4,76 zł/l i autogazu - 2,52 zł/l.

W tym tygodniu wraz z dużymi obniżkami na części stacji wzrosła dysproporcja między minimalnym a maksymalnym poziomem cen poszczególnych paliw. Najniższe ceny benzyny Pb95 czy oleju napędowego to mniej niż 4,50 zł/litr, natomiast maksymalne notowane przez nas poziomy to 4,99 zł/l.

W uwagi na kontynuację spadków na rynku hurtowym perspektywy dla cen paliw na stacjach są korzystne. Skala dotychczasowych obniżek w hurcie pozostawia dużo miejsca na obniżki w detalu. Spadać powinny przede wszystkim ceny na tych stacjach, gdzie dzisiaj oscylują jeszcze wokół tych najwyższych poziomów, co nie wyklucza obniżek cen obecnie na poziomach minimalnych. W zależności od obecnych poziomów cen Pb 95 ON możemy w niedługim czasie zauważyć obniżki rzędu 15 - 30 groszy na lirze.

Wydaje się, że dalsze spadki cen mogą zostać zahamowane jedynie w wyniku gwałtownego odwrócenia tendencji na rynku hurtowym lub w wyniku chęci zwiększenia marży detalicznej przez właścicieli stacji.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 12-12-2014 w Orlenie: Eurosuper 95 –3387 PLN/1000l (spadek o 161 PLN/1000l w porównaniu do cen z 5-12-2014), Superplus 98 – 3525 PLN/1000l (spadek o 153 PLN/1000l), olej napędowy 3532 PLN/1000 l (spadek o 118 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2362 PLN/1000 l (spadek o 114 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 12-12-2014 w Lotosie: Eurosuper 95 – 3388 PLN/1000l (spadek o 160 PLN/1000l w porównaniu do cen z 5-12-2014), Superplus 98 – 3526 PLN/1000l (spadek o 152 PLN/1000 l), olej napędowy 3533 PLN/1000 l (spadek o 117 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2362 PLN/1000 l (spadek o 115 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent w Londynie ustanowiły nowe tegoroczne minima na poziomie 63 USD/bbl. Rynek ropy jest obecnie fundamentalnie słaby i stąd obserwujemy systematyczne spadki.

Jeden z największych banków inwestycyjnych na świecie Morgan Stanley w skrajnie negatywnym scenariuszu, wobec braku interwencji OPEC, zakłada spadek cen ropy do średniego poziomu 43 USD/bbl w drugim kwartale. Z kolei zgodnie z wypowiedziami przedstawicieli niektórych krajów OPEC, kartel również przygotowany jest na utrzymanie się niższych cen ropy w perspektywie kilku najbliższych miesięcy. Irak w ślad za poczynaniami Arabii Saudyjskiej również zdecydował się na obniżkę cen ropy w styczniu dla swoich amerykańskich i azjatyckich odbiorców.

Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej zrewidowała po raz kolejny w dół (o 0,2 mln bbl/d) do 0,9 mln bbl/d tempo wzrostu światowej konsumpcji ropy w przyszłym roku. Według najnowszych prognoz światowy popyt na ropę osiągnie w przyszłym roku 92,4 mln bbl/d. Biorąc pod uwagę listopadową decyzję OPEC, EIA spodziewa się nadpodaży na rynku w 2015 roku i wzrostu zapasów w skali 0,4 mln bbl/d. Mimo słabnącego tempa wzrostu konsumpcji w dalszym ciągu blisko 40% ogólnoświatowego wzrostu popytu na ropę przypadnie na Chiny. EIA szacuje, że w przyszłym roku średni poziom cen ropy Brent wyniesie 68 USD/bbl.

W Chinach w listopadzie produkcja przemysłowa wzrosła 7,2% r/r w porównaniu z 7,7% przed miesiącem i wobec prognoz wzrostu 7,5%. Chiny są obecnie największym na świecie importerem netto ropy i produktów gotowych na świecie. Poza tym w ostatnich latach na kraj ten przypadało ponad 40% ogólnoświatowego wzrostu popytu na paliwa. Podobnie ma być w przyszłym okresie. Tymczasem przerób ropy w chińskich rafineriach w listopadzie ukształtował się na poziomie 42,25 mln ton (10,32 mln bbl/d) i był to drugi historycznie wysoki poziom.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Benzyna tanieje średnio o 10 groszy, diesel nieznacznie mniej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!