Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Benzyny lotnicze - gatunki, specyfikacje i wymagania

Autor: paliwa.pl
02-08-2015 10:38 |  aktualizacja: 02-08-2015 10:48
Benzyny lotnicze - gatunki, specyfikacje i wymagania
Fot. Fotolia

Jednymi z najważniejszych, wytwarzanych w największych ilościach, produktami przerobu ropy naftowej są benzyny silnikowe, stosowane jako paliwo silników z zapłonem iskrowym.

Benzyny są mieszaninami wieloskładnikowymi ciekłych węglowodorów wrzących w zakresie 40-2100C (do 170-180OC w przypadku benzyn lotniczych) tworzonymi przez komponowanie frakcji benzynowych pochodzących z pierwotnych i wtórnych procesów przerobu ropy naftowej. Ze względu na przeznaczenie benzyny silnikowe dzieli są na benzyny samochodowe i benzyny lotnicze. Benzyny lotnicze w stosunku do benzyn samochodowych stanowią zaledwie ułamek procenta udziału w rynku benzyn silnikowych (np. w Polsce to ok. 0,1%). Z tego powodu benzyny lotnicze nie są produkowane w większości rafinerii, zarówno w Europie, jak i na świecie. Obecnie w Europie benzyny lotnicze produkowane są zaledwie przez cztery firmy, do których zalicza się jedyny producent w Polsce - OBR SA w Płocku.
Benzyny lotnicze (ang. Aviation Gasoline, AVGAS) produkowane są jako benzyny ołowiowe (ang. AVGAS Leaded) i bezołowiowe (and. AVGAS Unleaded). Od benzyn samochodowych różnią się zarówno składem, jak i szeregiem parametrów fizykochemicznych.

Jednym z najważniejszych parametrów obu rodzajów benzyn silnikowych jest liczba oktanowa, definiowana jako wskaźnik odporności benzyny na spalanie detonacyjne w silnikach z zapłonem iskrowym. Przyczyną detonacji w silniku jest zbyt gwałtowny proces spalania. Detonacje prowadzą do uszkodzenia silnika, szczególnie panewek i wału korbowego. W mniejszym stopniu niekorzystnie wpływają na zawory, tłoki i korbowód. Umownie przyjęto odporność detonacyjną n-heptanu równą 0, a odporność detonacyjną izooktanu (2,2,4-tójmetylopentanu) za równą 100. Liczbę oktanową oznacza się w znormalizowanych, jednocylindrowych silnikach ze zmiennym stopniem sprężania.

Liczbę oktanową określa się metodą badawczą (LOB, ang. RON) i metodą motorową (LOM, ang. MON). Liczba oktanowa badawcza benzyny określa lżejsze warunki pracy silnika, natomiast liczba oktanowa motorowa warunki pracy w zakresie wyższych obciążeń i temperatur.

Ze względu na to, że silniki lotnicze z zapłonem iskrowym pracują przy wyższych obciążeniach i temperaturach niż silniki samochodowe, wartość LOM jest ważniejszym parametrem niż wartość LOB. Dlatego przy określaniu gatunku handlowej benzyny lotniczej w nazwie podawana jest minimalna wartość LOM, w odróżnieniu od benzyn samochodowych dla których podawana jest minimalna wartość LOB. Na przykład nazwa gatunku benzyny lotniczej 91UL oznacza, że charakteryzuje się ona minimalną wartością LOM 91 jednostek, a nazwa benzyny samochodowej - bezołowiowa 95 oznacza, że minimalna wartość LOB tego gatunku benzyny wynosi co najmniej 95 jednostek.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP