Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bezpieczeństwo dostaw ropy to elastyczność

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
17-05-2013 17:28
Bezpieczeństwo dostaw ropy to elastyczność
fot. PTWP

Terminale to coraz bardziej popularny element logistyki ropy naftowej. Przy tak zmiennych jak obecnie warunkach rynkowych, umożliwiają one rafineriom szybką reakcje zapewniając tym samym bezpieczeństwo i pewność dostaw. Czy Polska może stać się hubem naftowym w regionie - o tym m.in. dyskutowali przedstawiciele branży naftowej podczas debaty "Sektor Paliwowy" zorganizowanej w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Rośnie rola terminali i usług dodatkowych świadczonych przez nie. Polska także wkrótce zyska nowy terminal naftowy w Gdańsku, który zwiększy możliwość importu ropy drogą morską. Jest to o tyle ważne, że obecnie aż 93 proc. wykorzystywanego przez polskie rafinerie surowca pochodzi z Rosji. Decyduje o tym cena. Rosjanie jednak zmieniają sposób i kierunki dostaw swojego czarnego złota.
-Nie boję się o bezpieczeństwo dostaw ropy naftowej. Importujemy ropę z różnych kierunków, kilkadziesiąt gatunków, które opłaca się sprowadzić do Gdańska i blendować z REBCO. Tym sposobem zarabiamy dodatkowo do kilkudziesięciu milionów dolarów rocznie – mówi Maciej Szozda, wiceprezes zarządu Grupy Lotos, dyrektor do spraw handlu.

Podkreśla on, że Lotosowi przerób rosyjskiej ropy po porostu się opłaca.

-Rosjanie zlikwidowali tranzyt ropy naftowej przez Naftoport. Porty rosyjskie miały to do siebie, że zamarzały wobec tego tranzyt był przekazywany przez Naftoport, około 3,8– 4,5 mln ton ropy rocznie.Obecnie tego tranzytu już nie mamy. To jest zmiana koncepcji ze strony Rosjan, dotyczącej transportu ropy naftowej. Nie muszą nam tej ropy przesyłać bo sami mają już zorganizowaną logistykę – mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN.

Podkreśla jednak, że wielu innych dostawców jest zainteresowanych korzystaniem z naszej infrastruktury portowej.

- Usługi przeładunku świadczone przez Naftoport i potem przesył rurociągami do niemieckich rafinerii powoli im się opłacają skoro chcą z nami współpracować. Staramy się świadczyć dobrze usługę. Naszą wartością dodaną, jest to, że Naftoport został dobrze pomyślany. Mamy dobre jakościowy pirsy przeładunkowe o dużych zdolnościach przeładunkowych, okres postojowy też nie jest długi. Ze względu na głębokość portu wynoszącą 18 m możemy spokojnie rozładowywać duże statki tzw stutysięczniki. To powoduje, że korzystanie z usług Naftoportu staję się coraz bardziej opłacalne i rekompensuje ewentualne niższe ceny przesyłu rurociągiem Przyjaźń – twierdzi Marcin Moskalewicz.

Zaznacza jednak, że PERN Przyjaźń nadal odnotowuje te same wolumeny przesyłu rurociągiem Przyjaźń co w poprzednim roku czyli średnio około 2,8 mln ton miesięcznie.

-Umowy są podpisywane między dostawcą i odbiorcą. I to one określają jaką drogą ropa będzie przesyłana: rurociągiem czy drogą morską. Grafik tranzytu dostajemy raz na kwartał. Wkrótce będzie nowy dotyczący trzeciego kwartału. Nie spodziewamy się większych zmian wielkości przesyłu Przyjaźnią – twierdzi Marcin Moskalewicz, prezes PERN.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 545 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP