PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bilans handlu paliwami prawie na zero

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
30-11-2015 14:11
Bilans handlu paliwami prawie na zero
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W ciągu trzech kwartałów 2015 roku import oleju napędowego zwiększył się o 37 proc., w porównaniu do wzrostu konsumpcji tego paliwa o 9 proc. Jeszcze wyraźniej rósł udział importu lekkiego oleju opałowego (LOO).

Rok temu udział importu w krajowej konsumpcji ON wynosił 12 proc. Po dziewięciu miesiącach obecnego roku było to już 15 proc., po tym jak import diesla zwiększył się o 37 proc., do 1,68 mln m sześc., wobec 1,23 mln m sześc. rok wcześniej.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) zwraca uwagę, że dynamika wzrostu tzw. importu uzupełniającego wyniosła aż 68 proc. Z kolei dynamika wzrostu dostaw rynkowych dla pozostałych firm, będących członkami POPiHN, osiągnęła w tym okresie jedynie 5 proc. W efekcie z łącznego importu na poziomie niespełna 1,7 mln m sześc. prawie 1,3 mln m sześc. stanowił import realizowany przez podmioty niezależne.

Z kolei w przypadku benzyn oficjalny import zmalał o 7 proc. i w konsumpcji krajowej jego udział spadł z 12 do 11 proc.
Nie zmienił się wolumen importu gazu płynnego LPG, ale w wyniku niewielkiego wzrostu produkcji krajowej jego udział również nieznacznie się zmniejszył, z 86 do 84 proc. rynku.

Wyraźnie zwiększył się natomiast udział importu w sprzedaży lekkiego oleju opałowego. Po trzech kwartałach wynosił on 141 tys. m sześc., wobec 57 tys. m sześc. rok wcześniej, co oznacza wzrost o niemal 250 proc. W konsekwencji import odpowiada już za blisko jedną czwartą całego rynku LOO w Polsce, podczas gdy jeszcze rok temu była to zaledwie jedna dziesiąta rynku.

Bilans obrotów międzynarodowych paliw po trzech kwartałach 2015 r. wykazuje minimalną nadwyżkę importu nad eksportem. Przy całkowitym imporcie na poziomie 4,96 mln m sześc., eksport stanowił 4,86 mln m sześc. Różnica to zatem jedynie 98 tys. m sześc.
Jest to jednak o 237 tys. m sześc. więcej, niż notowano po I półroczu 2015 r., kiedy to eksport górował nad importem o 139 tys. m sześc.

Wynik ten osiągnięto przy - z jednej strony - zwiększonej produkcji krajowej, a z drugiej - zwiększonym oficjalnym imporcie paliw.
POPiHN jest zdania, że mimo podejmowanych działań zaradczych, szara strefa wciąż skutecznie wypycha z rynku paliwa produkowane w kraju, co nie pozostaje bez wpływu na ekonomikę działania producentów oraz na obniżenie wpływów budżetowych z tytułu podatków od paliw, ale też z tytułu CIT.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP