Biopaliwa potrzebują dodatkowych zachęt

Biopaliwa potrzebują dodatkowych zachęt
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wyższe o 20-25 proc. zużycie paliwa zmniejsza opłacalność kupowania aut na bioetanol. Ekologiczne paliwo powinno być 15-25 proc. tańsze od zwykłej benzyny.

Jak informuje "Gazeta Prawna", w Szwecji posiadacze takich aut mają ulgi w opłatach i ułatwienia w poruszaniu się po miastach.

W tym roku na naszych stacjach ma pojawić się E85, zawierające od 70 do 85 proc. bioetanolu. Ministerstwo Gospodarki chce, żeby dzięki niższej akcyzie paliwo kosztowało od 30 groszy do 1 zł taniej niż zwykła benzyna. Mają być zwolnienia z opłat za parkowanie, dofinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. To sygnał dla koncernów motoryzacyjnych, że takie auta warto zacząć sprzedawać w Polsce.

Liderem jest Ford, ma aż pięć aut typu Flexi Fuel Vehicle, przystosowanych do spalania zwykłej benzyny, jak i tej z bioetanolem. Można kupić takiego forda focusa, C-maxa, mondeo, S-maxa i galaxy. Zainteresowanie jest niewielkie. Samochody z takim napędem ma też Volvo - czytamy w dzienniku.

Żeby samochód mógł jeździć na bioetanolu, silnik musi mieć specjalną konstrukcję. Przewody paliwowe, uszczelki i zawory muszą być dostosowane do powodującego korozję etanolu. Inne są zawory wtryskowe, bo do silnika jest wtryskiwana większa ilość paliwa ze względu na niższą zawartość energetyczną E85 w stosunku do zwykłej benzyny. Powoduje to, że auta są nieco droższe. Trzeba się też liczyć ze zwiększonym zużyciem paliwa.

Stawia to pod znakiem zapytania rozwój sprzedaży takich aut w Polsce. Jak wynika z symulacji "GP", przeprowadzonej na przykładzie fordów focusów ze zwykłymi silnikami i ekologicznymi, nawet przy najbardziej optymistycznym wariancie - E85 kosztuje złotówkę mniej (25 proc.) niż zwykłe paliwo - trudno będzie konkurować focusowi 1,8 FFV, z focusem 1,6, który jest tańszy i mniej pali.

Lepiej jednak FFV zestawiać z większym autem, bo takie auta mają o 15-20 proc. większą moc. Porównując te auta, zakup ekologicznego samochodu jest opłacalny nie tylko przy 25-proc. różnicy w cenie paliwa, ale i wtedy gdy wynosi ona 15 proc., bo auto z dwulitrowym silnikiem jest trochę droższe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Biopaliwa potrzebują dodatkowych zachęt

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!