PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Biopaliwa

Biokomponenty w paliwach silnikowych

Autor: Włodzimierz Kotowski, Bolesław Doliński
14-04-2011 00:00
Biokomponenty w paliwach silnikowych
Tabela 1. Udział biokomponentów w standardowych paliwach płynnych w krajach UE w 2009 r. Tabela 2. Udział biokomponentów w standardowych paliwach płynnych w krajach UE w 2009 r. (mln t)

Problemy z udziałem biokomponentów w nieodnawialnych paliwach silnikowych w krajach Unii Europejskiej

Kraje Unii Europejskiej nie osiągnęły przewidywanych na 2010 r. wielkości udziałów biokomponentów w standardowych paliwach płynnych. Było to przede wszystkim następstwem faktu, że Unia Europejska dopiero w 2003 r. zaleciła (a nie nakazała!) krajom członkowskim, aby systematycznie zwiększały udział biokomponentów w paliwach płynnych w celu osiągnięcia ich udziału w wysokości 5,74 proc. w 2010 r. Te oczekiwania już w 2009 r. spełniły Francja oraz Austria, co dokumentuje tabela 1. W latach 2001-2008 powierzchnia upraw rzepaku i rzepiku zwiększyła się w krajach UE aż o 40 proc. (K. Wiedemann; neue energie, 66,1,2011). Skoro powyższe przedsięwzięcia nie były zobowiązujące, to kraje członkowskie UE nie podjęły się od razu opracowania niezbędnych planów działań szczegółowych na kolejne lata, aby w 2010 r. w pełni zrealizować tą dyrektywę. Przykładowo Niemcy opracowały roczne plany działania dopiero w 2007 r. i wykonały powyższe zadanie z nadwyżką w 2010 r., osiągając udział biokomponentów w nieodnawialnych paliwach płynnych w wysokości 6,25 proc. W dodatku w produkcji biodiesla Niemcy zajmują czołową pozycję wśród krajów UE. Na 9 mln t wyprodukowanych w 2010 r. w tej części Europy 2,5 mln t tego paliwa wytworzono w RFN, a 1,959 mln t we Francji. Rząd francuski opracował w 2005 r. roczne plany dodawania biokomponentów do standardowych paliw płynnych, dzięki którym w 2010 r. osiągnął ich udział prawie w wysokości 7 proc. Na 2015 r. zaplanowano 10-proc. domieszkę biokomponentów w paliwach silnikowych na terenie tego kraju. Od ponad roku można we Francji dodawać 10 proc. etanolu do benzyn i 30 proc. biodiesla do standardowego oleju napędowego.

Większość krajów UE nakreśliła sobie bardzo ambitne plany w rocznych programach sporządzania biopaliw silnikowych. Przykładowo, Dania opracowała dopiero w 2008 r. stosowną ustawę - wg niej udział biokomponentów w paliwach silnikowych wzrośnie z 0,75 proc. w 2010 r. do 5,75 proc. w roku 2013. Wielka Brytania podjęła stosowną ustawę w kwietniu 2008 r. - wg niej udział biokomponentów w paliwach płynnych wyniesie 5 proc. w 2013 r. (większość biokomponentów stosowanych w tym kraju pochodzi z importu).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

328 965 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP