PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bliżej do kaspijskiej ropy

Autor: Rzeczpospolita
05-07-2007 05:24

Rosną szanse na powstanie nowej drogi transportu ropy kaspijskiej do Europy przez Ukrainę i Polskę. Firmy z Azerbejdżanu i Gruzji na pewno przystąpią do tego projektu

Jak się dowiedziała "Rzeczpospolita", szefowie firmy azerskiej SOCAR i gruzińskiej GOGC uzgodnili 4 lipca z władzami polsko-ukraińskiej spółki Sarmatia warunki przystąpienia do niej.
Działająca od ponad dwóch lat Sarmatia przygotowuje budowę ropociągu łączącego ukraińskie i polskie rurociągi, ale z powodu braku pewności co do dostaw surowca kaspijskiego prace nie wyszły dotychczas poza fazę projektową. Dzięki porozumieniu, jakie osiągnięto w środę, szanse na powstanie tej inwestycji znacznie wzrosły.

- Uzgodniono, że po przystąpieniu nowych udziałowców wzrośnie - z 20 do 120 mln zł - kapitał zakładowy Sarmatii, której właścicielami są teraz polskie PERN Przyjaźń i UkrTransNafta - powiedział "Rz" dyrektor Przemysław Wipler z Ministerstwa Gospodarki. - Formalnie za kilka dni odbędzie się walne zgromadzenie udziałowców spółki i jej obecni właściciele podejmą decyzję o zmianie układu właścicielskiego.

Do firmy dołączą na pewno narodowy koncern naftowo-gazowy z Azerbejdżanu SOCAR oraz gruziński GOGC. Każdy z nich będzie miał minimum 20 proc. udziałów w Sarmatii. - Trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia w sprawie podziału, ponieważ nie wiadomo, jakie stanowisko zajmie strona litewska, która chce na razie mieć tylko jeden procent w spółce - powiedział dziennikowi dyrektor Wipler.

Bez względu jednak na to, czy Sarmatia będzie miała czterech udziałowców - UkrTransNaftę, PERN, GOGC i SOCAR, czy też pięciu (z firmą litewską), najważniejsze, że przystąpią do spółki Azerowie i Gruzini. To bowiem oznacza, że SOCAR jest zainteresowany dostawami ropy na potrzeby Sarmatii, a gruzińska spółka transportowa GOGC chce ją przesyłać do portów nad Morzem Czarnym.

Stamtąd surowiec statkami dopłynie do Odessy, gdzie zostanie wtłoczony do rurociągu do Polski. Aby system działał, brakuje tylko krótkiego odcinka - z ukraińskich Brodów do okolic Płocka. Ale ani PERN, ani UkrTransNafta nie mogły zdecydować się na jego budowę bez partnerów, którzy zapewnią surowiec - wyjaśnia "Rzeczpospolita".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

20 913 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP