Zdecydowanie największy udział stacji franczyzowych lub partnerskich w ogólnej liczbie stacji danej sieci na polskim rynku odnotowała w 2007 roku sieć BP Polska. Blisko dwie trzecie stacji BP działa na zasadzie umów franczyzowych lub partnerskich.
Udziały placówek franczyzowych w pozostałych największych sieciach stacji działających na polskim rynku są porównywalne - wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS), monitorującej ten rynek.
Na drugim miejscu pod tym względem znajduje się Grupa Lotos (18,7 proc. wszystkich stacji firmy to placówki partnerskie), a zaraz za nią Shell (17,4 proc.). Relatywnie najmniejszy jest pod tym względem udział Statoila (13,3 proc. całej sieci spółki) oraz PKN Orlen (12,7 proc.), mimo że pod względem liczb bezwzględnych sieć franczyzowa Orlenu jest największa i liczy 244 stacje.
Udziały Orlenu i Lotosu byłyby znacznie wyższe, gdyby doliczyć stacje patronackie, których obie firmy mają łącznie jeszcze ok. 400, ale ich liczba systematycznie spada, a umowa patronacka nie ma wiele wspólnego z partnerstwem czy franczyzą.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: BP liderem na rynku franczyzowym