XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Brak porozumienia między Orlen Lietuva a kolejami Litwy

Brak porozumienia między Orlen Lietuva a kolejami Litwy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Brak zapowiadanego na koniec kwietnia porozumienia pomiędzy polską spółką naftową Orlen Lietuva a litewska spółką kolejową Lietuvos Geleżinkeliai (LG) w sprawie taryf przewozowych - informuje w środę litewski dziennik "Verslo Żinios" w wydaniu internetowym.

Dziennik przypomina, że pod koniec marca dyrektor generalny LG Stasys Dailidka zapowiadał, że spór dotyczący przewozów zostanie rozwiązany do połowy kwietnia. "Kwiecień dobiega końca, a porozumienia brak. Nowe terminy zakończenia negocjacji nie są podawane do wiadomości publicznej" - czytamy w dzienniku.

Strona litewska twierdzi, że proces negocjacji wydłuża się, ponieważ Orlen Lietuva zaproponowało nowe warunki. Nie wyklucza się, że wpływ na przebieg negocjacji mogą mieć też zmiany, które w lutym zaszły w zarządzie koncernu Orlen.

Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie może korzystać z usług innego przewoźnika, ponieważ Lietuvos Geleżinkeliai jest monopolistą na rynku litewskim.

W przeszłości Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 roku 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny. Koszt odbudowy tej linii szacuje się na ok. 11,6 mln euro.

W 2011 roku w tej sprawie PKN Orlen zwrócił się do Europejskiej Komisji Konkurencyjności. Obecnie trwa dochodzenie. Według litewskiego wiceministra komunikacji Sauliusa Dirdauskasa prawnicy Komisji przekazali litewskim kolejom wiele pytań, dlatego też podjęcie decyzji w tej sprawie zostanie opóźnione o co najmniej rok. W przypadku odwołania się od decyzji, rozwiązanie sporu może wydłużyć się o kolejne 5-7 lat.

PKN Orlen kupił w 2006 roku od Jukosu 53,7 proc. Mażeikiu Nafta za 1,49 mld USD, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów w tej firmie za ponad 852 mln USD. PKN Orlen zobowiązał się wtedy wdrożyć program inwestycyjny o wartości miliarda USD. Następnie płocki koncern wykupił od rządu pozostałe 9,98 proc. jego udziałów w spółce oraz udziały drobnych inwestorów i obecnie dysponuje 100 procentami akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 roku zmieniła nazwę z Mażeikiu Nafta na Orlen Lietuva.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brak porozumienia między Orlen Lietuva a kolejami Litwy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!