Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Branża paliwowa alarmuje: podatek od handlu da popalić stacjom

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
19-02-2016 06:25
Branża paliwowa alarmuje: podatek od handlu da popalić stacjom

Łącznie dla całego sektora sprzedaży detalicznej paliw PIPP przewiduje blisko czterokrotny spadek zysku netto, ponad trzykrotny spadek wpływów z podatku CIT, a także spadek zatrudnienia aż o 22 proc., z 48,6 do 37,9 tys. pracowników.

Jeżeli paliwa zostaną objęte podatkiem od sprzedaży detalicznej, spadną nie tylko zyski stacji paliw, ale także zatrudnienie i przychody z podatków - prognozuje Polska Izba Paliw Płynnych. Dotyczy to szczególnie sieci stacji franczyzowych.

Według wyliczeń Polskiej Izby Paliw Płynnych w zdecydowanie najgorzej sytuacji znalazłyby się stacje franczyzowe oraz zrzeszone w innych sieciach posiadających wspólne logo.
Obecnie szacunkowa zyskowność tego typu stacji wynosi przeciętnie 0,75 proc., a po wprowadzeniu podatku (z uśrednioną stawką przyjętą na poziomie 1,02 proc.), znalazłyby się one pod kreską, z zyskownością szacowaną na -0,27 proc. W efekcie cały segment ponad 1360 tego typu stacji w Polsce zamiast zarabiać rocznie ponad 67 mln zł netto (średnio 49,4 tys. zł na jedną stację), przynosiłby stratę na poziomie ponad 24 mln zł (prawie 18 tys. zł na stację). Zdaniem PIPP oznaczałoby to utratę wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku CIT na poziomie blisko 13 mln zł, a także spadek zatrudnienia o ponad 4 tys. pracowników.

Izba przekonuje, że na objęciu podatkiem paliw straciłyby także stacje własne dużych koncernów paliwowych, których funkcjonuje na rynku ok. 2200. Ich rentowność spadłaby z 1,25 proc. rocznie do zaledwie 0,23 proc., co oznacza, że zysk netto przeciętnej stacji zmniejszyłby się ze 136,6 tys. zł do niespełna 25 tys. zł. Łączny zysk całego segmentu obniżyłby się zatem z niemal 300 mln zł do nieco ponad 54 mln zł. Tutaj również efektem byłby kilkakrotny spadek wpływów z CIT (z 56,4 mln zł do 10,3 mln zł) oraz spadek zatrudnienia o ok. 6,5 tys. osób (z 23,9 tys. osób do 17,4 tys. osób).

Objęcie paliw podatkiem od sprzedaży detalicznej pozostałoby bez wpływu na pojedyncze niezależne stacje benzynowe, których wciąż funkcjonuje w Polsce ok. 2750, ze względu na fakt, że nie przekroczyłyby one podwyższonego minimalnego progu obrotów.

Łącznie dla całego sektora sprzedaży detalicznej paliw PIPP przewiduje blisko czterokrotny spadek zysku netto (z 454,7 mln zł do 120,3 mln zł), ponad trzykrotny spadek wpływów z podatku CIT (z 86,4 mln zł do 27,5 mln zł), a także spadek zatrudnienia aż o 22 proc., z 48,6 do 37,9 tys. pracowników.

Wyliczenia PIPP wykonane zostały przy założeniu, że koszt podatku nie zostanie przełożony na klientów końcowych oraz że stacje franczyzowe pozostaną w sieciach.

Jak ostatecznie będzie wyglądać projekt ustawy o podatku od handlu, którego obawia się branża paliwowa?



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP