PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Branża paliwowa szykuje się do bitwy z szarą strefą

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
21-03-2013 20:33
Branża paliwowa szykuje się do bitwy z szarą strefą
Fot. Fotolia

Szara strefa zjada zyski firm i uderza w państwo. Koncerny zagraniczne z niepokojem zaczynaj patrzeć na Polskę. Branża paliwowa wzywa rząd do stworzenia wspólnego frontu walki z nielegalnym obrotem paliwami.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) przedstawiła oficjalne dane dotyczące sprzedaży paliw za 2012 r. Potwierdziły one informacje o fatalnym wpływie szarej strefy na kondycję branży.
- Jeżeli nie uda się zatrzymać jej rozrostu możemy mieć do czynienia ze stagnacją na rynku paliw. Jeśli uda się ograniczyć szarą strefę, a rząd uruchomi fundusze z Unii Europejskiej - to w 2014 r. sektor paliwowy wejdzie na ścieżkę wzrostu - prognozuje Krzysztof Romaniku, dyrektor do spraw analiz rynku paliw w POPiHN.

Najważniejszym czynnikiem wzrostu będzie popyt na olej napędowy i utrzymany stabilny poziom zużycia paliw liczonych łącznie - benzyny i autogazu. POPiHN wartość rynku paliw w 2012 r ocenia na 105 mld zł.

- Tytułem podatków branża w minionym roku powinna wnieść do budżetu państwa 55 mld zł. Odpowiada to prawie połowie rocznych wydatków ZUS- u - podkreśla Krzysztof Romaniuk.

Powinna, ale nie wniosła. Część tej kwoty utonęła w szarej strefie. POPiHN straty dla budżetu z tego tytułu szacuje na 3 mld zł. W 2011 r. szara strefa wygenerowała 1,5 mld zł start. U kogo? Traci budżet państwa, tracą też firmy, bo sprzedaż paliw spada, a dekoniunktura w gospodarce nie jest jedynym tego powodem.

POPiHN zwraca uwagę, że w 2012 r. gospodarka polska rozwijała się w tempie około 2 proc., co powinno skutkować popytem na paliwa ciekłe z dynamiką na poziomie z roku 2011. Zarówno szara strefa jak i postępujące spowolnienie gospodarcze oraz rosnące ceny paliw doprowadziły do załamania popytu na legalne paliwa. Szczególnie widoczne było to na rynku oleju napędowego.

Według danych POPiHN, konsumpcja paliw w roku 2012 była o 6 proc. niższa niż w roku poprzednim. Głównie zaważyło na tym ograniczenie popytu na olej napędowy w wysokości 9 proc. Spadło też o 5 proc. zapotrzebowanie na benzyny silnikowe i o 13 proc. na lekki olej opałowy.

Spadek konsumpcji paliw był złagodzony przez 1 proc. wzrost sprzedaży paliwa lotniczego JET, gazu płynnego LPG i ciężkiego oleju opałowego.

Produkcja krajowa paliw ciekłych była wyższa o 3 proc. niż przed rokiem, ale znacznie zmalał oficjalny import - szczególnie oleju napędowego (aż o 53 proc.). Spadek importu szacowany był na około 2,3 mln m sześc. i ostatecznie wyniósł około 5,8 mln m sześc.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP