Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Branża postuluje zmianę definicji paliw przez URE

Autor: wnp.pl (PA)
28-07-2015 10:42
Branża postuluje zmianę definicji paliw przez URE
fot. Fotolia

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wystosowała pismo do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) w sprawie wdrożenia nowej definicji paliw ciekłych na potrzeby koncesjonowania w Polsce.

„Jak wielokrotnie wskazywaliśmy, jednym z głównych problemów sektora paliw ciekłych jest zjawisko nielegalnego obrotu paliwami ciekłymi, polegającego na lokowaniu na rynku paliw z pominięciem realizacji zobowiązań podatkowych oraz wypełniania głównych obowiązków publicznoprawnych związanych z tą działalnością, takich jak: posiadanie stosownej koncesji, utrzymywanie zapasów obowiązkowych, realizacja NCW w zakresie paliw i biopaliw ciekłych. Przestępczość w obrocie paliwami przynosi olbrzymie straty dla budżetu państwa. Szacuje się, że w minionym roku wyniosły one około 10 mld zł - czyli więcej, niż wynoszą roczne wydatki niektórych ministerstw. Wprowadzanie na rynek paliw po zaniżonych cenach powoduje także naruszenie warunków równiej konkurencji i stanowi zagrożenie dla działalności uczciwych przedsiębiorców. Zdaniem POPIHN jednym z czynników ułatwiających omijanie obowiązków publicznoprawnych przez przedsiębiorców paliwowych, a zwłaszcza obowiązku posiadania koncesji, jest brak spójności definicji paliw ciekłych, stosowanej przez prezesa URE na potrzeby koncesjonowania, z definicjami paliw ciekłych stosowanymi w zakresie zapasów obowiązkowych, jakości paliw i biopaliw ciekłych czy też rozliczenia podatku akcyzowego i opłaty paliwowej itd.” - czytamy w piśmie POPiHN.

Jak ocenia branżowa organizacja, zrzeszająca największych operatorów rynku paliwowego, brak ustawowej definicji paliw ciekłych w ustawie prawo energetyczne powoduje, że obecny katalog siedmiu rodzajów paliw ciekłych, historycznie wyodrębniony na potrzeby koncesjonowania w drodze decyzji prezesa URE w oparciu o umowne kryterium przeznaczenia paliw do celów napędowych lub grzewczych, a obejmujący: benzyny silnikowe inne niż benzyny lotnicze (w tym zarówno benzyny silnikowe z maksymalnym 5 proc. dodatkiem biokomponentu, jak i benzyny silnikowe zawierające powyżej 5 proc. biokomponentu), paliwa lotnicze, oleje napędowe (w tym zarówno oleje napędowe z maksymalnym 7 proc. dodatkiem biokomponentu, jak i oleje napędowe zawierające powyżej 7 proc. biokomponentu), oleje opałowe (w tym oleje napędowe stosowane do celów opałowych), gaz płynny, naftę oraz estry stanowiące samoistne paliwa ciekłe, jest w obecnych realiach rynkowych - w wyniku wejścia w życie szeregu nowych przepisów regulujących działalność koncesjonowaną w sektorze paliw ciekłych - rozwiązaniem nieefektywnym i niespójnym ze sposobem definiowania tych samych paliw stosowanych przez inne organy administracji publicznej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP