PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budżet zyska miliardy na pakiecie paliwowym jeszcze w tym roku?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
26-09-2016 13:42
Budżet zyska miliardy na pakiecie paliwowym jeszcze w tym roku?

Ze wstępnych szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że działania Ministerstwa Finansów przyniosły oczekiwany skutek i w sierpniu tego roku dostawcy paliw działający dotychczas w szarej strefie znacząco ograniczyli działalność na polskim rynku.

Przypomnijmy, że z początkiem sierpnia br. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 7 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, zwane powszechnie „pakietem paliwowym”.
POPiHN zastrzega, że jest jeszcze zbyt wcześnie, by wydawać kategoryczne opinie na temat rezultatów pakietu, jednak wstępnie można wnioskować, że odniósł on zakładany skutek.

Od momentu wejścia w życie nowelizacji w spółkach należących do organizacji obserwowany jest znaczący wzrost popytu zarówno na olej napędowy, jak i na benzyny. Wstępne wyniki porównania oficjalnej konsumpcji paliw w sierpniu 2016 r. do sierpnia 2015 r. wskazują wzrost popytu dla trzech głównych gatunków paliw na poziomie ponad 14 proc., przy czym wzrost popytu na ON wyniósł 16 proc., a na benzyny silnikowe prawie 15 proc. - Nie oznacza to, że oferty szarej i czarnej strefy zupełnie zniknęły z rynku, ale można zauważyć, że jest ich mniej - zastrzega Leszek Wieciech, prezes POPiHN.

Według organizacji sprzedaż paliw w pierwszym półroczu była stabilna. W lipcu br. oficjalna sprzedaż paliw (głównie oleju napędowego) nieznacznie spadła, jako efekt ożywionej działalności nielegalnych importerów w ostatnim miesiącu przed wprowadzeniem pakietu paliwowego, a w sierpniu br. notowano już znaczny wzrost sprzedaży paliw, pochodzących od legalnie działających przedsiębiorstw.

Wzrost sprzedaży hurtowej w sierpniu nie przełożył się jeszcze na wyraźny wzrost sprzedaży detalicznej. Jednak informacje o ograniczeniu importu realizowanego przez tzw. niezależnych operatorów, w tym przez podmioty zagraniczne nie posiadające oddziałów krajowych, podmioty wykorzystujące instytucję zarejestrowanego handlowca oraz importu na tzw. potrzeby własne sugerują, że również w tym kanale sprzedaży sytuacja powinna się normować w kolejnych miesiącach.

Do POPiHN docierają sygnały o znacznym ograniczeniu obrotów terminali zagranicznych zlokalizowanych w pobliżu polskich granic. Według ocen organizacji przed wprowadzeniem pakietu paliwowego tylko z kierunku niemieckiego dziennie do Polski wjeżdżało około 700 cystern. Obecnie ta liczba spadła do około 150. O zmianie kierunku zainteresowania odbiorców paliw świadczy również wzmożony ruch w legalnie działających bazach paliwowych, gdzie ponownie pojawili się odbiorcy, którzy poprzednio realizowali swoje zaopatrzenie w innych miejscach. Szacunki mówią o poziomie ponad 15 proc. wzrostu. Również informacje przedstawione przez polskich producentów - Grupę Lotos oraz PKN Orlen wskazują na znaczny wzrost sprzedaży.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP