Co prawda nie od 1 stycznia, ale ceny paliw na części stacji już wyraźnie wzrosły. Ponownie na stabilnym poziomie utrzymują się ceny autogazu (średnio 2,85 zł/l).
W konsekwencji ceny benzyny Eurosuper 95 będą testować poziom 5,70 zł za litr, a oleju napędowego 5,80 zł/l. Przed podwyżkami może nas pozornie uchronić brak zmian na stacjach największego operatora, gdzie ceny oleju napędowego póki co nie zmieniły się
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 5-01-2012 w Orlenie: Eurosuper 95 - 4419 PLN/1000l (wzrost o 115 PLN/1000l w porównaniu do cen z 30-12-2011), Superplus 98 - 4492 PLN/1000l (wzrost o 52 PLN/1000l), olej napędowy 4454 PLN/1000 l (wzrost o 139 PLN/1000l), olej opałowy lekki 3300 PLN/1000 l (wzrost o 32 PLN/1000l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 5-01-2012 w Lotosie: Eurosuper 95 - 4400 PLN/1000l (wzrost o 96 PLN/1000l w porównaniu do cen z 30-12-2011), Superplus 98 - 4473 PLN/1000l (wzrost o 33 PLN/1000l), olej napędowy 4484 PLN/1000 l (wzrost o 157 PLN/1000 l), olej opałowy lekki 3315 PLN/1000 l (wzrost o 42 PLN/1000l).
Na wzrost cen wpływa przede wszystkim napięcie na linii Zachód - Iran oraz osłabienie złotego wobec dolara. Dość, że nierozwiązane pozostają kwestie zadłużenia w strefie euro to sytuacja polityczna na Węgrzech osłabia złotego. Polska traci na swoim położeniu, bo traktowana jest jako cześć regionu Europy Środkowo- Wschodniej. Sytuacji nie poprawiły lepsze od oczekiwań dane z amerykańskiego rynku pracy.
Początek roku to wzrost cen ropy. Wszystko z powodu sytuacji w Iranie. Stany nałożyły sankcje finansowe na wszystkie instytucje dokonujące transakcji z bankiem centralnym Iranu. Po podpisaniu w USA ustawy nakładającej te sankcje, Teheran poinformował, że wyprodukował pierwsze pręty paliwowe gotowe do użycia w elektrowniach jądrowych.
Teraz czekamy na oficjalne stanowisko Unii Europejskiej, ale ze strony Unii nałożenie sankcji na Iran wydaje się być przesądzane.
Prezydent Iranu podtrzymuje ostrzeżenie, że w przypadku nałożenia międzynarodowych sankcji, w tym embarga na dostawy irańskiej ropy, zablokuje cieśninę Ormuz, odcinając dostawy ropy z Zatoki Perskiej.
Irańska marynarka wojenna przeprowadziła już manewry na międzynarodowych wodach wokół cieśniny Ormuz, które mają przygotować do rozmieszczenia min morskich i w konsekwencji blokady cieśniny. Dowódca irańskiej marynarki poinformował, że siły irańskie kontrolują cieśninę i są w stanie zamknąć ją w każdej chwili jeśli otrzymają taki rozkaz. Sytuacja Iranu jest z pewnością trudna a decyzja o blokadzie dostaw ropy odbije się również na gospodarce kraju.
Na rynku wyraźnie wzrosło ryzyko związane z podażową stroną rynku (Iran, Nigeria, Irak) tak więc ceny ropy powinny przynajmniej utrzymać się na obecnym poziomie.
Komentarz: Urszula Cieślak
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ceny paliw: pierwsze w tym roku podwyżki za nami