PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ceny paliw: taniej nie będzie, burza wokół LPG

Autor: BM Reflex (Urszula Cieślak)
28-09-2012 13:24

Szanse na obniżki cen na stacjach znikają z każdym dniem, kiedy koncerny paliwowe publikują wyższe ceny hurtowe. Póki co za nami kolejny tydzień symbolicznej korekty cen w dół. Średnie ceny paliw są jedynie o 1 grosz na litrze niższe niż przed tygodniem.

Obecnie za paliw płacimy odpowiednio: Eurosuper 95 – 5,86 zł/l , Superplus 98 – 6,00 zł/l, olej napędowy – 5,76 zł/l, autogaz – 2,72 zł/l.
Początek października nie powinien przynieść żadnych gwałtownych zmian cen paliw na stacjach.
Co prawda zmieniła się na niekorzyść sytuacja na rynku hurtowym, jednak nie na tyle, żebyśmy już w przyszłym tygodniu musieli płacić więcej za paliwa.

Burza wokół LPG

A wszystko z powodu podniesienia stawki cła eksportowego na LPG z 76 do ponad 172 dolarów za tonę od 1 października br. Taka informacja nie mogła przejść bez echa i wywołuje spekulacje o wzroście cen autogazu na stancjach.

Gdyby ceny gazu importowanego z Rosji wzrosły z dniem 1 października o ponad 95 dolarów za tonę, to istotnie powinno to spowodować podwyżkę ceny 1 litra autogazu na stacji o blisko 20 groszy.

Jest to mało prawdopodobne. Taki wzrost cen LPG na granicy wschodniej spowodowałby że gaz z UE stałby się porównywalny cenowo, a to mogłoby zmienić strukturę dostaw do kraju. Nie wydaje się zatem, żeby rosyjscy dostawcy świadomie ograniczyli sobie rynek zbytu dla swojego produktu.

Faktem jest, że w najbliższych tygodniach ceny LPG mogą rosnąć i nie musi być to odpowiedź na wzrost stawek celnych. Mogą o tym decydować uwarunkowania rynkowe. Przed rokiem właśnie na koniec września zaczęły rosnąć ceny LPG na stacjach i były kontynuowane do stycznia tego roku. Wzrost wyniósł 15 groszy na litrze. Dzisiaj za litr autogazu płacimy niemal odkładnie tyle somo co przed rokiem.

Możliwa staje się obniżka stawek podatku akcyzowego na paliwa w ramach obowiązujących limitów unijnych.

1 października poznamy kurs EUR/PLN wg którego będziemy wyznaczać minimalny poziom obciążeń podatkowych dla paliw silnikowych na przyszły rok. W porównaniu z rokiem poprzednim sytuacja wygląda co najmniej komfortowo. Na rok 2012 obciążenia podatkowe (akcyza + opłata paliwowa) wyznaczaliśmy wg kursu euro na poziomie 4,3816 PLN. Aktualne notowania wskazują, że kurs na rok 2013 będzie wyraźnie niższy – około 4,12. Jaką to może przynieść korzyść kierowcom?

Przy założeniu kursu EUR/PLN na poziomie 4,12 - 4,15 i jednocześnie spełniając kryterium minimum unijnego wysokość podatku akcyzowego mogłaby zostać obniżona.

Dla benzyny bezołowiowej możemy mówić o obniżce nawet o 17 – 18 groszy na litrze, a dla oleju napędowego o około 7 – 8 groszy na litrze. Jednak aby niższe stawki mogły obowiązywać potrzebna będzie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym.

Należy pamiętać, że 13.04.2011 Komisja Europejska przedstawiła propozycje zmian przepisów dotyczących opodatkowania produktów energetycznych w Unii Europejskiej, jakie będą nas czekały w kolejnych latach. Prace nad projektem trwają.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 956 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP