XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ciągle drogie tankowanie

Ciągle drogie tankowanie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny na polskich stacjach powinny już spaść nawet o 20 groszy. Ich właściciele zwlekają z decyzjami o obniżce, odrabiając straty z wiosny, gdy marże były niskie.

U największych polskich producentów – w Orlenie i grupie Lotos – ceny hurtowe paliwa są teraz o ok. 23 – 25 groszy na litrze niższe niż jeszcze trzy tygodnie temu. Ale kierowcy praktycznie w ogóle na tym nie skorzystali - pisze "Rzeczpospolita". Ceny na stacjach nadal są wysokie, a w porównaniu z początkiem lipca spadły zaledwie o kilka groszy (średnio w kraju). Tak wynika choćby z analiz Biura Reflex, które od lat monitoruje krajowy rynek.

– Właściciele stacji mają możliwości ruchu i powinni zmniejszyć ceny co najmniej o kilkanaście groszy na litrze – mówi Urszula Cieślak, analityk Refleksu. – Paliwo powinno kosztować ok. 4,55 zł średnio w kraju.

Zwykle na stacjach tak obniżki, jak i podwyżki z rynku hurtowego następują z opóźnieniem. – Najczęściej trwa kilka dni, ale teraz to opóźnienie jest bardzo wyraźne i dłuższe – dodaje Szymon Araszkiewicz z portalu E-petrol.pl. – Spadki cen kierowcy powinni zauważyć już w najbliższych dniach.

Nie ma jednak pewności, że tak się stanie. Jak wynika z analiz E-petrol.pl, nawet na największej sieci stacji – należącej do PKN Orlen (ok. 1,5 tys. obiektów w kraju) w ciągu tygodnia benzyna i olej napędowy potaniały zaledwie o 3 grosze na litrze (średnio). O 4 grosze mniej płacą kierowcy na stacjach koncernów zagranicznych.

Trudno określić jedną przyczynę takiej sytuacji na rynku detalicznym. – Być może właściciele stacji teraz próbują zrekompensować sobie to, co stało się późną wiosną, gdy ceny ropy i paliwa za granicą i w kraju zaczęły gwałtownie rosnąć, a oni starali się utrzymać ceny detaliczne kosztem swoich marż – mówi Urszula Cieślak.

Jeszcze w czerwcu, gdy benzyna 98-oktanowa kosztowała 4,99 zł za litr, a Eurosuper 95 – 4,8 zł, niektórzy eksperci obawiali się, że latem za litr tej najpopularniejszej benzyny trzeba będzie zapłacić nawet 4,9 zł. Równocześnie różne instytucje apelowały do rządu, by obniżył akcyzę na paliwo. Te apele okazały się bezskuteczne, ale dzięki zniżce notowań ropy na światowych giełdach ceny na polskim rynku hurtowym spadły. – Zahamowana została tendencja wzrostowa, sytuacja na rynku się uspokoiła i są mniejsze oczekiwania społeczne co do obniżek niż w czerwcu, więc i właściciele stacji nie czują presji, by zmniejszyć ceny – dodaje Urszula Cieślak.

Trudno mówić o przyzwyczajeniu kierowców do drogiego paliwa, ale to, czego najbardziej obawiali się właściciele stacji, czyli spadku popytu, nie nastąpiło. Na obniżki więc czekamy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ciągle drogie tankowanie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!