PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ciężkie aparaty projektu EFRA już stoją

Autor: wnp.pl (PA)
03-03-2017 12:24
Ciężkie aparaty projektu EFRA już stoją
Fot. mat. pras. Lotos

Zakończyła się najbardziej spektakularna operacja projektu EFRA Grupy Lotos, czyli tzw. heavy lifting. Zaawansowanie projektu EFRA przekroczyło 50 proc. uwzględniając projektowanie, dostawy i prace budowlano-montażowe - poinformował gdański koncern.

Potężny dźwig ustawił na fundamentach i konstrukcjach żelbetowych największe oraz najcięższe aparaty, w tym m.in.: dwa reaktory instalacji koksowania DCU (ważące 290 ton każdy) i kolumnę destylacji hydrowaksu (ważącą 300 ton).
Najbardziej zaawansowane są prace w obszarze projektowania (95 proc.), wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology, głównego wykonawcy większości instalacji projektu EFRA. Umowa z KT została podpisana przez inwestora i użytkownika przyszłych instalacji - spółkę Lotos Asfalt - w lipcu 2015. Prace projektowe w ramach połączenia nowych i istniejących instalacji realizuje firma Fluor. Także i w tym przypadku prace zbliżają się do końca.

Zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji projektu EFRA przekroczyły poziom 86 proc. Wokół placów budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują wysoko nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu. Innowacyjna, pełna hermetyzacja sprawi, że proces koksowania i wywóz koksu będą przebiegały w zgodzie z normami środowiskowymi.

- Po zakończeniu realizacji projektu EFRA rafineria Lotosu w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie, produkującego paliwa najwyższej jakości - podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju. - Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
  • Warszawa, 5 grudnia 2017

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP