PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co dalej z biopaliwami?

Autor: Ewa Krasuska
12-03-2017 11:20 |  aktualizacja: 12-03-2017 08:54
Co dalej z biopaliwami?
Fot. Shutterstock

Biopaliwa umożliwiają dekarbonizację sektora transportu, co przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Europy.

Transport odpowiada za blisko jedną czwartą całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej (UE), a emisje z transportu drogowego stanowią 70% emisji z transportu ogółem. Jednocześnie unijny sektor transportu jest bardzo silnie uzależniony od importowanych zasobów ropy naftowej. Dlatego w UE od początku tego millenium silnie promowane są paliw alternatywne, w tym biopaliwa. Biopaliwa, czyli paliwa wytworzone z biomasy, stanowiąc substytut paliw produkowanych z ropy naftowej, umożliwiają dekarbonizację sektora transportu, co przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Europy poprzez dywersyfikacje źródeł zaopatrzenia w paliwa.
Cele ilościowe

Polityka promocji biopaliw w Europie rozpoczęła się w 2003 r., kiedy poprzez Dyrektywę 2003/30/WE wprowadzono obowiązek dodatku biopaliw (w polskiej nomenklaturze biokomponentów) do paliw dla transportu wprowadzanych na rynek. W 2009 r. opublikowano Dyrektywę 2009/28/WE, która obok celów dotyczących energii ze źródeł odnawialnych na 2020 r., zdefiniowała obligatoryjny minimalnym cel dla wszystkich krajów członkowskich na poziomie 10% udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie do 2020 r. Cele na kolejny okres zostały określone w opublikowanym 30 listopada 2016 r. projekcie nowelizacji Dyrektywy 2009/28/WE. Ogólny cel dotyczący wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych dla UE na 2030 r. wynosi 27% w końcowym zużyciu energii. Dla sektora transportu wyodrębniono cel szczegółowy (wg wartości energetycznej) na poziomie 1,5% w 2021 r. i wzrastający do 6,8% w 2030 r. w odniesieniu do całkowitej ilości paliw wprowadzanych na rynek. Określono także minimalny udział tzw. biopaliw zaawansowanych na poziomie 0,5% w 2021 r., wzrastającym do 3,6% w 2030 r. Jednocześnie ogranicza się stopniowo udział w rynku dla biopaliw konwencjonalnych (bioetanol z roślin skrobiowych i cukrowych oraz biodiesel z olei roślinnych). Po 2020 r. biopaliwa konwencjonalne nie będą mogły uzyskać wsparcia publicznego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 240 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP