PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co dalej z biopaliwami?

Autor: Ewa Krasuska
12-03-2017 11:20 |  aktualizacja: 12-03-2017 08:54
Co dalej z biopaliwami?
Fot. Shutterstock

Biopaliwa umożliwiają dekarbonizację sektora transportu, co przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Europy.

Transport odpowiada za blisko jedną czwartą całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej (UE), a emisje z transportu drogowego stanowią 70% emisji z transportu ogółem. Jednocześnie unijny sektor transportu jest bardzo silnie uzależniony od importowanych zasobów ropy naftowej. Dlatego w UE od początku tego millenium silnie promowane są paliw alternatywne, w tym biopaliwa. Biopaliwa, czyli paliwa wytworzone z biomasy, stanowiąc substytut paliw produkowanych z ropy naftowej, umożliwiają dekarbonizację sektora transportu, co przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Europy poprzez dywersyfikacje źródeł zaopatrzenia w paliwa.
Cele ilościowe

Polityka promocji biopaliw w Europie rozpoczęła się w 2003 r., kiedy poprzez Dyrektywę 2003/30/WE wprowadzono obowiązek dodatku biopaliw (w polskiej nomenklaturze biokomponentów) do paliw dla transportu wprowadzanych na rynek. W 2009 r. opublikowano Dyrektywę 2009/28/WE, która obok celów dotyczących energii ze źródeł odnawialnych na 2020 r., zdefiniowała obligatoryjny minimalnym cel dla wszystkich krajów członkowskich na poziomie 10% udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie do 2020 r. Cele na kolejny okres zostały określone w opublikowanym 30 listopada 2016 r. projekcie nowelizacji Dyrektywy 2009/28/WE. Ogólny cel dotyczący wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych dla UE na 2030 r. wynosi 27% w końcowym zużyciu energii. Dla sektora transportu wyodrębniono cel szczegółowy (wg wartości energetycznej) na poziomie 1,5% w 2021 r. i wzrastający do 6,8% w 2030 r. w odniesieniu do całkowitej ilości paliw wprowadzanych na rynek. Określono także minimalny udział tzw. biopaliw zaawansowanych na poziomie 0,5% w 2021 r., wzrastającym do 3,6% w 2030 r. Jednocześnie ogranicza się stopniowo udział w rynku dla biopaliw konwencjonalnych (bioetanol z roślin skrobiowych i cukrowych oraz biodiesel z olei roślinnych). Po 2020 r. biopaliwa konwencjonalne nie będą mogły uzyskać wsparcia publicznego.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 063 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 212 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP