Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co w sobie ma paliwo do aut wyścigowych?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański - korespondencja z Włoch)
09-11-2011 00:00
Co w sobie ma paliwo do aut wyścigowych?

Ferrari na stacji obsługi w Maranello we Włoszech.

Fot. Mat. pras.

W czasie weekendu wyścigowego jeden bolid Ferrari zużywa średnio 600-800 litrów paliwa. Nad jego składem pracuje w Shellu blisko 60 osób.

Norma jakościowa paliwa do F1 określona jest przez FIA (Międzynarodową Federację Samochodową). W większości pokrywa się ona z normą dla benzyn drogowych.
– Ciekawe jest, że przepisy nie narzucają maksymalnej liczby oktanowej dla paliwa. Minimum to 87 oktanów. W praktyce nasze paliwo wyścigowe posiada liczbę oktanową między 98 a 102 w zależności od konkretnego wyścigu – mówi Mike Evans, szef zespołu badawczego Shell współpracującego na co dzień z Ferrari.

Inną ciekawostką jest fakt, że paliwo to zawierać musi 5,75 proc. biokomponentu, czyli więcej niż można w tej chwili dodawać do sprzedawanej na stacjach paliw benzyny (w Polsce limit wynosi obecnie 5 proc.).

– W naszym przypadku jest to bikomponent otrzymywany syntetycznie poprzez technologię uwodornienia – wyjaśnia nam Mike Evans. Przyznaje, że określenie rzeczywistego udziału biokomponentu w paliwie otrzymanym tą metodą nie jest łatwe. – FIA wykorzystuje do weryfikacji tego parametru metodę datowania węgla. Pozwala to precyzyjnie określić, jak stary był surowiec wykorzystany do produkcji – informuje Evans.

Rocznie Shell dostarcza Ferrari około 250 tys. litrów paliwa wyścigowego oraz około 40 tys. litrów olejów silnikowych. – Obejmuje to zarówno paliwa wykorzystywane do testowania silników, jak również te wykorzystywane w czasie weekendów wyścigowych – precyzuje Mike Evans.

Dodaje przy tym, że w czasie jednego weekendu wyścigowego (trzy sesje treningowe, kwalifikacje oraz sam wyścig) jeden bolid Ferrari zużywa średnio 600-800 litrów paliwa. Zespołowi podczas każdego z wyścigów towarzyszy trzyosobowa grupa ekspertów Shella dbających o właściwą jakość paliwa.

Sam proces powstawania paliwa wyścigowego Shell przebiega zarówno w fabryce Ferrari w Maranello, jak również w laboratorium Shella w Wielkiej Brytanii. – W sumie zespół pracujący nad paliwami dla Ferrari liczy około 60 osób, z czego kilka przebywa na stałe w Maranello – zdradza Mike Evans.

Prace nad paliwem zaczynają się od omówienia z Ferrari oczekiwanych właściwości mieszanki. Następnie w laboratorium Shell powstaje kilka różnych mieszanek, które są następnie dostarczane Ferrari do przetestowania w laboratorium i na torze testowym Fiorano. Dopiero po pozytywnej weryfikacji dana mieszanka jest wytwarzana w większej ilości – produkcja odbywa się w jednej z brytyjskich rafinerii Shella.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP