PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Coraz mniejsze zyski z handlu paliwami

Autor: Dziennik
26-06-2008 06:59
Coraz mniejsze zyski z handlu paliwami

Spadają zyski na handlu paliwami. Marże Orlenu w porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszyły się w drugim kwartale o 34 proc. do 5,3 dolara na baryłce.

Właściciele stacji tną również marże detaliczne: średnio do 5-6 proc. na najbardziej popularnej benzynie 95 oraz do 7 proc. na oleju napędowym - pisze "Dziennik".
Horrendalne ceny ropy uderzyły nie tylko w posiadaczy samochodów. - Rosnący popyt na paliwa wyhamował, więc branża musiała dostosować się do nowej sytuacji na rynku - mówi Urszula Cieślak z firmy BM Reflex.

Importerzy sprowadzający do Polski benzyny i olej napędowy obniżyli marże w hurcie do 25-27 zł na tonie. Z kolei zyski pośredników, którzy kupują paliwa od producentów lub importerów i sprzedają detalistom, stopniały do ok. 2 gr na litrze. To gorzej niż w pierwszym kwartale tego roku.

- Zamawiamy kolejne dostawy ropy przy coraz droższych notowaniach, ale musimy wydłużać sprzedaż produkowanych z niej paliw po niższej cenie. To niezbędny bufor, by rynek oswoił się z podwyżkami – oznajmia przedstawiciel jednego z polskich koncernów paliwowych.

Podobnie jak w przypadku producentów kurczą się zarobki dystrybutorów. Średnia marża detaliczna zapewniająca opłacalność stacji paliw to 10-11 proc. Taki poziom pozwala na pokrycie kosztów i wygospodarowanie zysku. Ale właściciele stacji zmuszeni są do coraz mocniejszego zaciskania pasa. W rezultacie marże na benzynie w województwach śląskim i łódzkim uważanych w branży paliwowej za najtańsze spadły - jak wylicza Petroexpress - do nawet 4 proc.

W tych samych regionach marże na dieslu obniżyły się do 6,6 proc. Według Aurelii Kuran-Puszkarskiej, byłego prezesa Polskiej Izby Paliw Płynnych, to efekt rosnącej konkurencji dodatkowo podkręcanej wysokimi cenami. - Stacje decydują się sprzedawać taniej, bo chcą utrzymać klientów. A stratę na niższej marży rekompensują podwyższonymi obrotami - tłumaczy Puszkarska.

Walka o klienta sprawiła, że część stacji należących do sieci hipermarketów zredukowała zarobki do nawet 1-2 gr na litrze. A na początku tygodnia należące do rosyjskiego Łukoila stacje przy drodze krajowej nr 7 sprzedawały benzynę i olej napędowy o 20-30 gr taniej od konkurentów - praktycznie po kosztach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 835 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 192 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP