Coraz mniejsze zyski z handlu paliwami

Coraz mniejsze zyski z handlu paliwami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spadają zyski na handlu paliwami. Marże Orlenu w porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszyły się w drugim kwartale o 34 proc. do 5,3 dolara na baryłce.

Właściciele stacji tną również marże detaliczne: średnio do 5-6 proc. na najbardziej popularnej benzynie 95 oraz do 7 proc. na oleju napędowym - pisze "Dziennik".

Horrendalne ceny ropy uderzyły nie tylko w posiadaczy samochodów. - Rosnący popyt na paliwa wyhamował, więc branża musiała dostosować się do nowej sytuacji na rynku - mówi Urszula Cieślak z firmy BM Reflex.

Importerzy sprowadzający do Polski benzyny i olej napędowy obniżyli marże w hurcie do 25-27 zł na tonie. Z kolei zyski pośredników, którzy kupują paliwa od producentów lub importerów i sprzedają detalistom, stopniały do ok. 2 gr na litrze. To gorzej niż w pierwszym kwartale tego roku.

- Zamawiamy kolejne dostawy ropy przy coraz droższych notowaniach, ale musimy wydłużać sprzedaż produkowanych z niej paliw po niższej cenie. To niezbędny bufor, by rynek oswoił się z podwyżkami – oznajmia przedstawiciel jednego z polskich koncernów paliwowych.

Podobnie jak w przypadku producentów kurczą się zarobki dystrybutorów. Średnia marża detaliczna zapewniająca opłacalność stacji paliw to 10-11 proc. Taki poziom pozwala na pokrycie kosztów i wygospodarowanie zysku. Ale właściciele stacji zmuszeni są do coraz mocniejszego zaciskania pasa. W rezultacie marże na benzynie w województwach śląskim i łódzkim uważanych w branży paliwowej za najtańsze spadły - jak wylicza Petroexpress - do nawet 4 proc.

W tych samych regionach marże na dieslu obniżyły się do 6,6 proc. Według Aurelii Kuran-Puszkarskiej, byłego prezesa Polskiej Izby Paliw Płynnych, to efekt rosnącej konkurencji dodatkowo podkręcanej wysokimi cenami. - Stacje decydują się sprzedawać taniej, bo chcą utrzymać klientów. A stratę na niższej marży rekompensują podwyższonymi obrotami - tłumaczy Puszkarska.

Walka o klienta sprawiła, że część stacji należących do sieci hipermarketów zredukowała zarobki do nawet 1-2 gr na litrze. A na początku tygodnia należące do rosyjskiego Łukoila stacje przy drodze krajowej nr 7 sprzedawały benzynę i olej napędowy o 20-30 gr taniej od konkurentów - praktycznie po kosztach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Coraz mniejsze zyski z handlu paliwami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!