PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Coraz trudniej utrzymać jakość paliw

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
12-02-2014 11:46
Coraz trudniej utrzymać jakość paliw
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Zdecydowana większość przypadków stwierdzenia niewłaściwej jakości paliw na stacjach to efekt błędów lub niedopatrzeń ludzkich, a nie celowego działania - ocenia Paweł Grzywaczewski, członek zarządu spółki Anwim, prowadzącej sieć stacji Moya.

- Tzw. „czarna lista” stacji sprzedających paliwa nie spełniające norm, publikowana na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trochę wprowadza w błąd - uważa Paweł Grzywaczewski. - Może ona sugerować, że w każdym przypadku mamy do czynienia z nieuczciwą działalnością właściciela czy zarządcy stacji.
Jego zdaniem w rzeczywistości zdecydowana większość przypadków stwierdzonych nieprawidłowości jest wynikiem błędów ludzkich lub niedopatrzeń natury transportowo-logistycznej czy proceduralnej.

- Potwierdza to fakt, że większość uchybień dotyczy tylko jednego parametru danego paliwa. W przypadku celowego działania o charakterze przestępczym najczęściej przekroczone są wartości kilku parametrów - przekonuje przedstawiciel spółki Anwim.

Według niego część parametrów jakościowych bardzo łatwo jest popsuć na skutek niezamierzonego działania, wystarczy drobne niedopatrzenie. Pisaliśmy już o parametrze odporności oleju napędowego na utlenianie, którego niedotrzymanie najczęściej świadczy jedynie o zbyt długim okresie przechowywania paliwa w zbiorniku lub o tym, że część instalacji na stacji wykonana jest z miedzi, która znacząco przyspiesza proces utleniania. Polska Izba Paliw Płynnych zwróciła się niedawno do ministra gospodarki z wnioskiem o wycofanie tego parametru z treści rozporządzenia.

Podobnie jest z parametrem temperatury zapłonu ON. Wystarczy zaledwie 30 litrów benzyny, żeby zepsuć partię około 4 tys. litrów oleju napędowego. To tyle, ile mieści wąż przy autocysternie; wystarczy zatem, że autocysterna dostarczająca ON wcześniej transportowała benzynę.

Jak się dowiedzieliśmy, utrzymywaniu nieskazitelnej jakości paliw na stacjach nie sprzyjają również dzisiejsze reżimy produkcyjne w rafineriach, które w ostatnich latach zmieniły się bardziej niż logistyka transportu paliw. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że produkowane współcześnie paliwa obowiązkowo spełniają wszystkie normy jakościowe, ale z uwagi na dbałość o efektywność produkcji, znajdują się one znacznie bliżej granicznych wartości parametrów jakościowych niż przed laty, gdy zazwyczaj miały one jeszcze spory „zapas”.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP