PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cysterny na nowy wiek

Autor: paliwa.pl
01-02-2015 13:16 |  aktualizacja: 01-02-2015 13:15
Cysterny na nowy wiek

"Paliwa Płynne": Jak wspomina Pan początki działalności na rynku przewozu paliw?
Bernard Domański, Petrodom: Rozpatrując rynek autocystern na przestrzeni 25 lat, od momentu transformacji ustrojowej, należy zacząć od gorzkiej prawdy - na początku nie było czym wozić paliwa. Towar niebezpieczny transportowany był arcyniebezpiecznym sprzętem typu naczepy CN-22 oraz SHL produkcji polskiej, ciągane Jelczami Liazami i Kamazami. Naszą pierwszą autocysterną był Jelcz z lat 70. XX w. o pojemności 7500 l, kupiony na przetargu w 1991 r. od wojska, z luzem w kierownicy na pół koła, z układem dystrybucyjnym nie do ruszenia. W sytuacji niedoborów paliwa w kraju w ostatniej dekadzie XX w. tylko zaradność polskich przedsiębiorców uratowała ten wycinek rynku. Każdy woził, czym się dało.

Następnie dzięki otwartym granicom wyruszyliśmy na zakupy do Niemiec, skąd zaczęliśmy sprowadzać używane, ale jak na nasze warunki supersprawne autocysterny i naczepy do przewozu paliw. Niestety, w kraju spotkało się to z barierami administracyjnymi. Z oporami, ale na szczęście temat został ogarnięty. Dziś kolejne nowelizacje prawa poprzedzone są konsultacjami społecznymi, a to skutkować może tylko dobrymi rozwiązaniami w kształtowaniu polskiego rynku autocystern.

"PP": Co dziś wyznacza trendy rynku autocystern?

BD: Pod koniec lat 90. XX w. polscy producenci rozpoczęli próby produkcji autocystern, co prawda z różnym skutkiem. Pomogli też wytwórcy zagraniczni, tworząc u nas filie swoich zakładów. Obecnie konstruktorzy wybierają takie rozwiązania, które spełniają kilka warunków, tj.: bezpieczeństwo, jak najmniejsza masa pojazdu, zbiornika i uk-ładu dystrybucji. Takie autocysterny mogą jednorazowo przewieźć więcej paliwa, co obniża koszty transportu.

Nie bez znaczenia jest producent zarówno samego pojazdu, jak i zbiornika czy układu dystrybucji. Odnośnie zmian w armaturze i układach pomiarowych rewolucji nie ma - liczą się dwaj producenci, tj. Sening i Haar. Sondy pomiarowe objętości paliwa w oparciu o słup cieczy jak na razie w Polsce się nie sprawdzają z powodu licznych awarii i niedokładności pomiaru. Zabezpieczenia antyprzepełnieniowe to już standard. Coraz częściej stosowane systemy są przeciwzmieszaniowe, zapobiegające zmieszaniu dwóch różnych paliw przewożonych tą samą cysterną w oddzielnych komorach. Dodatkowo są oszczędności transportowe, ponieważ do jednego odbiorcy można jednocześnie dostarczyć dwa produkty np. dwie komory ON i dwie komory benzyny.
  • Warszawa, 5 grudnia 2017

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 148 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP