PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy paliwa premium się opłacają?

Autor: Paliwa.pl (Paweł Bernaciak)
19-03-2015 10:00
Czy paliwa premium się opłacają?
fot. Fotolia

Tankować, czy nie tankować paliwa z kategorii premium? Takie pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Odpowiedzieć można krótko: Pokaż mi swój samochód, a powiem Ci, jakie paliwo warto lać do baku.

Każdy szanujący się producent paliwa (a tylko tacy są na rynku!) ma produkt, który jest jego dumą, a przy okazji generuje zyski - paliwa premium. Nazwy budzą emocje: Dynamic, Verva, Power: zgodnie z założeniem marketingowym o tym ma marzyć każdy kierowca. Mają kojarzyć się z prędkością, dynamiką, mocą. Jeśli jednak ktoś uzna, że jego 16-letni „japończyk” dzięki nim zamieni się w zwinnego samuraja – może się zawieść. Eksperci, choć nie wypowiadają się jednoznacznie, to jednak w jednej rzeczy są zgodni. Zawarte w tego rodzaju paliwach dodatki przedłużają żywotność silnika oraz układów wspomagających, ale głownie w nowych autach. Jeśli chodzi o moc jednostki napędowej i zużycie paliwa – eksperci nie są już tak jednomyślni. Część uważa, że paliwa premium to tylko chwyt marketingowy i bez względu na wiek samochodu korzystniej jest tankować zwykłą benzynę lub ON. Winicjusz Stanik, pracownik naukowy Instytutu Nafty i Gazu, autor wielu patentów w branży petrochemicznej, przekonuje jednak, że paliwa premium warto stosować zwłaszcza w silnikach najnowszej generacji. Na łamach „Pulsu Biznesu” wyjaśnia, że paliwo bez dodatków w najnowszych silnikach może wywoływać tzw. koksowanie końcówek wtryskiwaczy, co niekorzystnie wpłynie na osiągi silnika.
Fakty i mity

Czym różnią się paliwa premium od zwykłych? – Prócz podwyższonej liczby oktanowej LOTOS Dynamic (98) różni się od zwykłej Pb95 tym, że do benzyny tej dodaje się eter (w benzynie standardowej jest w to miejsce 5% alkoholu) oraz więcej dodatków uszlachetniających. Większa jest też zawartość detergentu myjącego silnik, a dodatek smarnościowy sprawia, że zużycie tego paliwa jest o 2-3% niższe – wyjaśnia Krzysztof Kopeć z Grupy Lotos.

W przypadku oleju napędowego (ON) bardzo istotny jest też indeks cetanowy i liczba cetanowa, które decydują o skłonności paliwa do samozapłonu: im liczby te są wyższe, tym lepiej dla silnika. Do zimowego paliwa premium Lotosu dodawane są ponadto depresator oraz składnik WASA, które mają obniżać progi temperatury mętnienia oraz blokady zimnego filtra (CFPP), dzięki czemu nie zapycha się filtr i silnik można uruchomić nawet na ponad-20-stopniowym mrozie. Ponadto przez cały rok paliwa Lotos Dynamic uszlachetniane są biocydami, które uniemożliwiają rozwój bakterii i innych mikroorganizmów w zbiorniku. Stosowane są także detergenty myjące silnik oraz dodatki antykorozyjne i przeciwpienne.
  • Warszawa, 5 grudnia 2017

  • Strategia ciepłownictwa #PGE. Jakie aktywa zostaną poza PGE Energia Ciepła? bit.ly/2Bs5X3n
    wnp.pl
  • Nierówności płacowe jeszcze nigdy nie rosły tak szybko bit.ly/2BrhoIH
    wnp.pl
  • Ubezpieczyciele wypłacają w Polsce coraz więcej pieniędzy bit.ly/2yB9mHL
    wnp.pl
  • Masz diesla, powinieneś się obawiać? @MR_GOV_PL zabiera głos bit.ly/2oeRFxE
    wnp.pl
  • Polski bank wyda miliony na nowoczesne rozwiązanie bit.ly/2ob6l0V
    wnp.pl

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP