PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy polskie koncerny stać na przejęcia sieci stacji paliw?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
18-08-2012 11:18
Czy polskie koncerny stać na przejęcia sieci stacji paliw?
Fot. Дар Ветер, Creative Commons

Plany wyjścia z Polski sieci stacji Neste oraz słabe wyniki krajowej konsumpcji paliw po I półroczu zaowocowały spekulacjami o możliwym wycofaniu się z Polski kolejnych zagranicznych sieci stacji paliw. Zdaniem ekspertów na tej sytuacji najbardziej zyskać mogą Orlen i Lotos.

Od pewnego czasu spekuluje się o planach sprzedaży polskiej sieci stacji przez fiński koncern Neste. Choć oficjalnego potwierdzenia tych planów wciąż brak to samo Neste nie ukrywa, że biznes w Polsce nie idzie najlepiej. Przyczyną jest niski poziom marż paliwowych, których Neste, w przeciwieństwie do stacji posiadających sklepy, nie może odrobić w sprzedaży pozapaliwowej.

Zainteresowanie przejęciem 106 stacji fińskiego koncernu deklarują zarówno Orlen jak i Lotos, ale obie firmy zastrzegają, że ewentualna akwizycja zależy od tego czy przy stacjach Neste da się dobudować choćby niewielkie sklepy. W wielu przypadkach takiej możliwości może nie być, gdyż wiele stacji Neste mieści się na niewielkich działkach w centrach miast.

Czy za Neste mogą podążyć kolejne sieci zagraniczne? – Nie jest to takie oczywiste, ale nie zdziwiłbym się gdyby jedna z dużych sieci zdecydowała się na taki krok w perspektywie roku czy dwóch lat – mówi nam jeden z rynkowych ekspertów. Do takiej decyzji, obok hamującego popytu na paliwa w Polsce, mogłaby je skłonić coraz trudniejsza sytuacja ekonomiczna. Wiele koncernów zanotowało bardzo słabe wyniki finansowe po pierwszym półroczu 2012 a w tej sytuacji aktywa downstream czy właśnie rynki detaliczne mogą być pierwszymi ofiarami planów oszczędnościowych.

- Niewątpliwie taki obrót sytuacji byłby korzystny dla PKN i Lotosu, jeśli mogłyby przejąć sieci stacji zagranicznej konkurencji. Uważamy, że PKN ma odpowiedni poziom zysków i wystarczająco silny bilans, aby sfinansować takie przejęcie – twierdzi Peter Csaszar z KBC Securities. Przykładem mogą być choćby przejęcia realizowane przez koncern w Niemczech. – Głównym powodem do obaw jest tutaj otrzymanie zgody UOKiK, ponieważ obecnie udział rynkowy PKN wynosi około 26 proc. – dodaje analityk. Przejęcie którejś z sieci koncernów zagranicznych (BP, Shell czy Statoil) podniosłoby ten udział o kilka procent, co mogłoby spotkać się z obiekcjami ze strony UOKiK.

Ten argument nie dotyczy Lotosu, którego udział rynkowy jest zbliżony do sieci, które miałby przejmować (spółka ma obecnie około 370 stacji w Polsce, czyli mniej niż BP czy Shell). – Lotosowi zdecydowanie natomiast brak siły finansowej do realizacji takiej transakcji – zauważa Csaszar. Koncern spłaca zadłużenie zaciągnięte pod realizację Programu 10+ i musi walczyć o zachowanie płynności finansowej by nie narazić się na utratę wiarygodności kredytowej.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP