PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy powinniśmy się obawiać Rosjan w Schwedt?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
29-06-2015 10:42
Czy powinniśmy się obawiać Rosjan w Schwedt?
Fot. mat. pras.

Przejęcie przez największą rosyjską firmę naftową kontroli nad niemiecką rafinerią ulokowaną tuż przy granicy z Polską stanowi poważne wyzwanie dla polskich koncernów paliwowych, uzależnionych w niemal 90 proc. od przerobu rosyjskiego surowca - uważa Jarosław Ćwiek-Karpowicz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (PISM).

Jego zdaniem głównym zagrożeniem jest możliwość zaniżania ceny ropy dostarczanej do rafinerii w Schwedt przez Rosnieft i w konsekwencji oferowania tańszych produktów także na rynku polskim, co stanowiłoby złamanie prawa konkurencji.
Obecnie z rafinerii Schwedt trafia na rynek polski ok. 0,5 mln ton produktów naftowych rocznie, jednak ilość ta może szybko wzrosnąć.

Ekspert PISM sugeruje, że polskie władze powinny na bieżąco monitorować działania Rosnieftu na rynku niemieckim i zgłaszać wszelkie przypadki nadużyć. Ważne jest również uświadomienie niemieckim partnerom, że niedawne przedsięwzięcia koncernu, choć nie rzutują na cały rynek niemiecki, mogą stanowić zagrożenie dla wolnej konkurencji na regionalnym rynku naftowym i należałoby już teraz zbadać ich skutki (np. postępowanie sprawdzające Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii).

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na krajowym rynku już dzisiaj można spotkać oferty na sprzedaż paliwa po znacznie korzystniejszych cenach niż wynosi bazowa cena PKN Orlen i Grupy Lotos, nie będące jednak efektem szarej strefy, bo posiadające wszystkie wymagane dokumenty. Wyjaśnieniem mogą być właśnie paliwa wyprodukowane w Schwedt, choć na razie Rosjanie są jeszcze oficjalnie mniejszościowym udziałowcem tego zakładu.

Jarosław Ćwiek-Karpowicz przekonuje również, że niedawne transakcje, pozwalające Rosjanom na przejęcie kontroli nad sąsiadującą z Polską rafinerią, ograniczają także strategiczną rolę gdańskiego Naftoportu oraz perspektywy jego rozwoju. Według niego zarówno PKN Orlen, jak i Grupa Lotos powinny wyciągnąć stąd wniosek o konieczności większego otwarcia na dostawy ropy z innych kierunków. Pomysłem wartym rozważenia jest również budowa ropociągu Moravia, łączącego Polskę z pozostałymi krajami wyszehradzkimi, pozwalającego na lepsze wykorzystanie portu w Gdańsku jako hubu naftowego dla tej części Europy.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP