Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy rynek skorzysta na przejęciu OLPP przez PERN?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
06-10-2009 10:45
Czy rynek skorzysta na przejęciu OLPP przez PERN?

Wejście Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP) do grupy Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) skutecznie umocni dominującą pozycję rodzimego sektora rafineryjnego i logistycznego, praktycznie eliminując konkurencję na tym rynku - uważa Lesław Lewandowski z firmy LL Consult.

- W wypowiedziach przedstawicieli resortu skarbu i zainteresowanych firm w tej sprawie dominowały hasła i ogólniki, zamiast konkretnych, logicznych i "przejrzystych" argumentów - uważa Lesław Lewandowski.
Jego zdaniem zabrakło rzetelnej i całościowej analizy obowiązującej rządowej strategii dla sektora naftowego oraz konstruktywnej dyskusji na temat ewentualnych kierunków jej zmian. Zamiast tego "nagięto" strategię do uprzednio uzgodnionych celów i rozwiązań.

- Decyzja UOKiK jakoby "koncentracja nie przyczyni się do istotnego ograniczenia konkurencji" oznacza w istocie, że nie może dojść do "istotnego ograniczenia konkurencji" tam, gdzie w rzeczywistości jej nie ma lub występuje jedynie 
w ograniczonym zakresie - przekonuje ekspert.

W jego opinii już dziś PERN i OLPP zajmują dominującą,
 a w niektórych segmentach wręcz monopolistyczną pozycję na rynku. Konsolidacja tych firm doprowadzi do dalszego umocnienia ich dominującej pozycji na rynku logistyki paliwowej.

- Zapisy strategii rządowej w kwestii zapewnienia, że niezbędna infrastruktura magazynowo-przeładunkowa i przesyłowa ropy oraz paliw pozostanie w rękach państwa, są niekorzystne dla rozwoju rynku paliwowego - ocenia szef LL Consult.

Przekonuje, że ten rządowy "parasol ochronny" oraz blokowanie mechanizmów wolnorynkowego kreowania inwestycji w tym segmencie chronią ten obszar przed innymi, przede wszystkim zagranicznymi inwestorami branżowymi, poważnie ograniczając konkurencję.

- W dłuższej perspektywie, jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, może to doprowadzić nie tylko do dalszych opóźnień inwestycyjnych w sferze infrastrukturalnej, ale również do utrzymywania się wysokich kosztów operacji logistycznych. Nie pozostałoby to bez wpływu na poziom cen rynkowych paliw - dodaje Lesław Lewandowski.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP