Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy stacje samoobsługowe podbiją rynek?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
28-12-2010 14:48
Czy stacje samoobsługowe podbiją rynek?

Od kilku już lat mówi się w Polsce o potencjale dla stacji samoobsługowych. Tymczasem wciąż stanowią one niewielki procent rynku i tylko lokalnie są liczącymi się graczami. Dlaczego Polska nie powtórzyła scenariusza skandynawskiego, gdzie na tego typu stacjach zaopatruje się większość kierowców i czy jest szansa aby ta formuła działalności stacji na dobre się w Polsce przyjęła?

Zacząć należy od tego, że w Polsce działa tylko jedna sieć stacji oferująca klientom w pełni samoobsługowe tankowanie - fińskie Neste. Do niedawna wydawało się, że konkurencją dla tej sieci może być inna fińska marka - St1. Polski oddział spółki od kilku lat konsekwentnie rozwijał sieć stacji - było ich już 16. Tymczasem niedawno St1 zdecydowało się wycofać z Polski i sprzedało swoje istniejące i planowane lokalizacje norweskiemu Statoilowi.
Mamy jeszcze co prawda francuską sieć AS24, jednak są to stacje nastawione przede wszystkim na obsługę ruchu ciężarowego w oparciu o umowy flotowe, a więc trudno stacje tej sieci spotkać w centrach większych miast - lokują się zazwyczaj przy głównych trasach tranzytowych, w przeważającej większości przy zachodniej granicy kraju. Jedną taką placówkę pod logo IDS ma również kuwejcki koncern Kuwait Petroleum.

W tej sytuacji trudno o konkurencję dla Neste, które w mijającym roku nie uruchomiło ani jednej nowej stacji a skupiło się na unowocześnieniu istniejących i poprawie obsługi klienta.

Taką konkurencją z pewnością mógłby być Statoil ze swoim półautomatycznym brandem 1-2-3. Dlaczego półautomatycznym? Na stacjach tych kierowca tankuje auto samodzielnie, ale płacić może w kasie, gdzie w razie potrzeby pomocą służy wykwalifikowany pracownik. Tylko w godzinach nocnych kierowca płaci w automacie. Dlaczego w takim razie Statoil nie zdecydował się na formułę bezobsługową? Przyczyną był zapewne brak możliwości samoobsługowego tankowania LPG, które jest w Polsce trzecim najpopularniejszym paliwem. W tej chwili według prawa nic nie stoi już na przeszkodzie samoobsługowemu tankowaniu gazu płynnego, ale operatorzy stacji wolą dmuchać na zimne i póki co nie planują wprowadzania takiej możliwości. Statoil ma budowanych obecnie stacjach 1-2-3 zamierza zachować obecną formułę. Nie będzie więc w stanie konkurować z Neste pod względem cenowym, czyli na polu, na którym stacje samoobsługowe często nie mają sobie równych.

Plany wejścia w segment samoobsługowy wyrażał jakiś czas temu Lotos, ale ostatecznie z tego pomysłu w Gdańsku zrezygnowano. Teraz przedstawiciele koncernu mówią o wejściu w segment ekonomiczny, ale póki co żadnych konkretów nie przedstawiają. Do wprowadzenia samoobsługi nie kwapi się także Orlen, który kilka lat temu miał taki pomysł. Ostatecznie ograniczenia związane z tankowaniem LPG zdecydowały, że Bliska działa takiej a nie innej formule.

Podobną do Statoila strategię przyjmują także niektóre stacje prywatne, które zdecydowały się na korzystanie z automatów przy dystrybutorach - są one dzięki temu czynne przez całą dobę, nawet, gdy na stacji nie ma pracownika.

Na horyzoncie pojawił się nowy gracz - spółka Momo, która póki co uruchomiła pierwszą stację pod Warszawą i zapowiada budowę dalszych 30 obiektów na Mazowszu. Na pewno nie zmieni t jednak obrazu tego segmentu rynku, który wciąż będzie kojarzył się niemal wyłącznie z marką Neste.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP