Czy warto inwestować w ładowarki EV?

Czy warto inwestować w ładowarki EV?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W rządowej strategii rozwoju polskiej gospodarki elektromobilność, czyli budowa rynku aut elektrycznych (ang. EV - electric vehicle), zajmuje poczesne miejsce. Co może zyskać właściciel stacji, inwestując w ładowarkę do takich aut?

We wrześniu ElectroMobilityPoland, spółkę stawiającą sobie za cel stymulację rynku pojazdów elektrycznych, powołały główne spółki Skarbu Państwa z sektora wytwarzania energii elektrycznej, czyli: Polska Grupa Energetyczna (PGE), Energa, Enea i Tauron Polska Energia.

W nowoczesne stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych już od pewnego czasu inwestują polskie koncerny paliwowe. Oprócz rozwoju infrastruktury do komercyjnego tankowania alternatywnych paliw gazowych, czyli CNG/LNG, jest to obecnie sedno opracowywanych strategii. Koncerny zagraniczne obecne na polskim rynku paliwowym - jak należy wnioskować z kompletnego braku informacji w branży na ten temat - na razie z uwagą obserwuj ą te doświadczenia.

Docelowo, zgodnie z ustawodawstwem unijnym (patrz: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych), na każdym MOP-ie (Miejsce Obsługi Podróżnych) przy autostradzie musi znaleźć się tzw. słupek do ładowania EV. O własnych sieciach ładowarek EV mówią też działaj ące w Polsce zagraniczne koncerny energetyczne, jak fiński For- tum czy niemiecki Innogy, który prze- jąwszy infrastrukturę i klientów RWE, jest obecnie niezaprzeczalnie liderem w liczbie zainstalowanych ładowarek w Polsce - ma ich 70, ale tylko 12 są ogólnie dostępne - reszta to punkty na parkingach lub w garażach.

- Widzimy wzrost zainteresowania ze strony prywatnych użytkowników, ale również (w ostatnich 12 miesiącach) ze strony firm leasingowych oraz salonów samochodowych. W naszej ocenie rynek ten jestjuż bardziej rozwinięty u naszych europejskich sąsiadów-głównie ze względu na politykę klimatyczną tych państwa oraz wsparcie finansowe przy zakupie aut elektrycznych. Uważamy, że masowy rozwój rynku w Polsce zależy głównie od zmian legislacyjnych - podkreśla Sebastian Zientara z Innogy Polska.

Urządzenia koncernowe

PKN Orlen na swych stacjach paliw w Czechach, Niemczech i Polsce testuje Supercharger Tesla Motors. Ta globalnie rozpoznawalna marka urządzeń do ładowania EV niekoniecznie jednak sprawdzi się na stacjach niezależnych - z uwagi na utrudnienia w dotarciu do przedstawiciela tej firmy, który posługiwałby się naszym językiem.

Grupa LOTOS we współpracy z Energą instaluje na terenie swych trójmiejskich placówek ładowarki francuskiej firmy DBT (pierwsza szybka ładowarka tej firmy została zainstalowana w Polsce w maju 2013 r.) w standardzie CHAde- MO. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem tego rozwiązania również na stac- jach przyautostradowych (w strategii Grupy LOTOS, która ma być ogłoszona w połowie grudnia, określa się taki nowy standard stacji jako LEH-LOTOS Energy Hub). Na trójmiejskich stacjach można naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, takie jak Nissan Leaf czy Mitsubishi i-Miev, w czasie od 25 do 45 minut (maksymalna moc ładowania w punktach wynosi ok. 40 kW). No właśnie - na jaki model ładowarki zdecydować się powinien prywatny inwestor komercyjny?

AC/DC (prąd przemienny/prąd stały)

- Terminale szybkie cechują się wyższymi niż terminale pólszybkie dostępnymi mocami, a główna różnica dotyczy stosowanego prądu ładowania. Z reguły montuje się je w miejscachpublicznych, ogólnodostępnych, gdzie oczekiwany jest krótki czas naładowania (np. autostrady, punkty węzłowe na trasach komunikacyjnych, stacje paliw). Występują w kliku wersjach które dobiera się w zależności odpotrzeb-mówi Tomasz Bogucki, główny specjalista ds. realizacji projektów Enspirion Sp. z o.o., należącej do Grupy Kapitałowej ENERGA.

Terminale szybkie to terminale prądu stałego (DC), o dużym prądzie ładowania, który spada wraz ze stopniem naładowania akumulatora. Prędkość ładowania zależy od mocy terminala. Dysponując terminalem ładowania o mocy np. 45 kW oraz pojazdem o pojemności akumulatorów 24 kWli, możemy oczekiwać, że czas naładowania pojazdu od 20 do 80% pojemności będzie wynosił ok. 25 min. Przykładowy koszt terminala szybkiego to ok. 145 000 zł netto.

Floty w awangardzie

Jeśli rozwój elektromobilności dla aut osobowych to na razie przyszłość, to w dziedzinie komunikacji publicznej polskie miasta są w awangardzie. Jak podkreśla Natalia Kozdra, Dyrektor Komunikacji i PR w Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o., polskiej spółce z Zielonej Góry, która jest jednym z liderów na rynku europejskim ładowarek powyżej 100 kW dla autobusów elektrycznych, w Europie Zachodniej na stacjach paliw dominują ładowarki 50 kW, bo na dzień dzisiejszy oferują idealne rozwiązanie dla samochodów, których baterie nie przekraczają 30 kWh, a pozwalają na przejechanie ok. 160 km na jednym łado- aniu. Ale wielkość baterii umieszczanych w samochodach elektrycznych stale rośnie. To, co kiedyś było baterią zarezerwowaną dla ekskluzywnego Modelu S od Tesli, czyli bateria 65 kWh, które oferuje 350 km zasięgu, powoli przechodzi do domeny samochodów dla zwykłego użytkownika. Nowy Opel Ampera-e, który wchodzi na rynek w przyszłym roku, oferował będzie użytkownikom właśnie taką, 60-kWh baterię, czyli 300 km zasięgu na jednym ładowaniu.

Większe baterie to potrzeba ładowania wyższej mocy. Chociaż na dzień dzisiejszy większość szybkich ładowarek w Europie to ładowarki 50 kW, aby upewnić się, że inwestycja ma sens zarówno teraz, jak za 2-3 lata, trzeba pomyśleć o inwestycji w ładowarki przynajmniej 100 kW. Od przyszłego roku operatorzy ładowarek w Zachodniej Europie instalować będą już ładowarki 150 kW, dostosowane do samochodów nowej generacji, o większym zasięgu (już teraz niektórzy instalują ładowarki 100 kW) -mówi Natalia Kozdra. Ważnym aspektem jest to, aby były m ulti-standardowe, czyli miały 3 wtyczki, z których każda obsługuje samochody innej marki. Nissany, Mitsubishi, Peugeoty i Citroeny ładują się szybko za pomocą wtyczki CHAdeMO; VW, BMW i Ople za pomocą wtyczki Combo 2 (oba to standardy szybkiego ładowania prądem stałym), a Renault wtyczki Typ 2 (ładowanie prądem przemiennym).

Motoryzacja

Jeśli chodzi o koncerny motoryzacyjne, nie należy zapominać, że nie tylko inwestują one w technologie stosowane w pojazdach, ale również zapewniają wsparcie swym partnerom flotowym. - CHAdeMO to dziś najpopularniejszy standard szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Dla swych partnerów wdrażamy go ze spółką RAWICOM - mówi Krzysztof Kowalski z polskiego oddziału Nissana.

BMW w swojej ofercie posiada stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, ale raczej co celów prywatnych. - Nie jesteśmy właścicielem komercyjnej sieci stacji ładowania aut elektrycznych. W tym aspekcie posiłkujemy się wsparciem naszych partnerów w Polsce i na świeciemówi Przemysław Konarski, Mobile Sales Advisor BMW i Corporate Sales w BMW Group.

Dla potencjalnego inwestora, jakim jest właściciel niezależnej stacji paliw, istotne są kwestie rozliczenia prądu. Może to odbywać się np. za pomocą karty, w dwojaki sposób, jak w przypadku telefonów: prepaidowo albo postpaidowo. -Systempłatności może być zainstalowany w dowolnym momencie w każdej naszej stacji T53/T23, umożliwia to wykorzystanie do płatności obok kart RFID popularnych UE kart kredytowych (Visa, MasterCard, itp.) oraz płatności NFC (Near Field Communication)- mówi Wojciech Dziwisz, Business Development Manager UPS Systems/ eMobility ABB Sp. z o.o. Sprawa płatności w Polsce jest jednak na początku drogi. Dlaczego? - Jak na razie stacje ładowania publiczne w Polsce są stacjami darmowymi, czyli nie jest wdrożony żaden system płatności -jest to przykład stacji z prądem stałym (choćby i naszej, zbudowanej przed centralą BMW w Warszawie, przy ulicy Wołoskiej), jak i stacji RWE czy też ENERGA w Warszawie i w Trójmieście - zaznacza Tomasz Gałaszkiewicz, BMW i Manager.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy warto inwestować w ładowarki EV?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!