PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy wzrost konkurencji wymusi spadek cen paliw JET?

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
26-06-2013 15:49
Czy wzrost konkurencji wymusi spadek cen paliw JET?
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Polski rynek paliw lotniczych zmienia się bardzo dynamicznie. W tym roku krajowa branża powitała dwóch gigantów: w styczniu Shell Aviation, a w czerwcu Air BP. To definitywny koniec monopolu.

Wejście Air BP, a wcześniej Shell Aviation na polski rynek lotniczy tworzy potężną konkurencję dla spółki Petrolot należącej do PKN Orlen. Zdaniem ekspertów to może oznaczać spadek cen paliw typu JET. Linie lotnicze chętniej będą tankowały na polskich lotniskach co wpłynie na wzrost sprzedaży paliw na i tak obiecującym rynku. W naszym kraju mamy już 13 lotnisk. Na nich chcą być obecne kolejne linie lotnicze. W tym roku pojawiły się Emirates i Qatar Airways.
Zwiększony ruch lotniczy i większe zapotrzebowanie na paliwa lotnicze przyciągają kolejne firmy do Polski.

- Do niedawna jeszcze monopolistą na tym rynku był Petrolot. Ten monopol jako pierwsza złamała Grupa Lotos wchodząc z dostawami paliw na lotniska w Gdańsku i we Wrocławiu - mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor do spraw rynku paliw Polskiej Organizacji Handlu i Przemysłu Naftowego (POPiHN).

Teraz na tym rynku oprócz Petrolotu i Lotosu obecny jest Shell Aviation i dzięki ostatniej transakcji z Lotosem także Air BP (zakup przez Air BP 50 proc. udziałów w Lotos Tank).

-Polski rynek jest dla nas bardzo atrakcyjny. Ważne jest więc by rynek dostaw paliw lotniczych był konkurencyjny. Jesteśmy już obecni na dwóch lotniskach w Polsce w Krakowie i Katowicach i to nie jest nasze ostatnie słowo - mówi Marek Gawroński, rzecznik prasowy Shell Polska.

- Jeżeli jest konkurencja to ma ona wpływ na spadek cen, a to oznacza lepsze warunki dla kupujących. Należy więc spodziewać się, że linie lotnicze będą tankować paliwa w Polsce częściej, a to spowoduje dalszy wzrost ich sprzedaży - podkreśla Krzysztof Romaniuk.

Czy wejście Air BP do Polski faktycznie wpłynie na ceny paliw lotniczych?

- Nie tyle cena ile jakość usług i ich bezpieczeństwo są najważniejsze - podkreśla Marek Gawroński.

Zdaniem Krzysztofa Romaniuka polskie rafinerie nie będą miały problemu z zaspokojeniem zapotrzebowania rosnącego rynku paliw JET. W 2011 r. wyprodukowały one ponad 1mln m sześc. paliw lotniczych, a w 2012 r. już 1,1 mln m sześc.

- Do tej pory głównie Lotos je eksportował, ale teraz wraz z rozwojem rynku znajdą nabywców w Polsce - twierdzi Krzysztof Romaniuk.

Według danych POPiHN sprzedaż paliw JET wzrosła z 606 tys. m sześc. w 2011 r. do 614 tys. m sześc. w 2012 r. Paliwa te stanowiły w 2012 r. 2 proc. ogółu paliw zużywanych w Polsce. Na eksport trafiło w ubiegłym roku 546 tys m sześc. paliw JET. Import wyniósł zaledwie 36 tys. m sześc.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP