PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego nie ma chętnych na stacje przy autostradach?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
23-11-2017 09:20 |  aktualizacja: 23-11-2017 09:54
Dlaczego nie ma chętnych na stacje przy autostradach?

Nie wszystkie stacje autostradowe są tak zyskowne jak mogłoby się wydawać.

Fot. mat. prasowe

Na stacjach paliw przy autostradach niemal zawsze tworzą się kolejki samochodów. Wydawać by się mogło, że to dla operatorów rynku prawdziwa żyła złota. Tymczasem ostatnio coraz częściej przetargi na dzierżawę Miejsc Obsługi Podróżnych pozostają bez rozstrzygnięcia z braku ofert.

  • Choć poziom sprzedaży paliw na stacjach autostradowych jest znacząco wyższy niż w innych lokalizacjach, wiele przetargów na dzierżawę Miejsc Obsługi Podróżnych pod budowę stacji kończy się bez rozstrzygnięcia z braku ofert.
  • Jednym z powodów może być relatywnie niewielki ruch na niedokończonych ciągach dróg szybkiego ruchu.
  • Część firm z branży wskazuje także na próbę zbyt gęstego rozmieszczenia stacji wzdłuż niektórych autostrad i dróg ekspresowych.
W 2016 roku nie było na przykład ofert w ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przetargu na dzierżawę siedmiu MOP-ów przy autostradzie A4, na odcinku od Tarnowa do Korczowej przy granicy z Ukrainą. Chętnych nie było również na dzierżawę MOP-ów Paprotnia Południe i Guzew Południe przy drodze ekspresowej S8 między Wrocławiem i Łodzią.

Z czego to wynika, skoro segment stacji przy autostradach uchodzi na najbardziej prestiżowy na rynku detalicznym, a sprzedaż paliw w takiej lokalizacji może być nawet dziesięciokrotnie wyższa niż przeciętnie poza siecią dróg szybkiego ruchu?

Najbardziej konkretne przyczyny wskazuje Piotr Pyrich, dyrektor generalny BP w Polsce. - Istotne jest, aby stacja zlokalizowana była w miejscu, gdzie droga szybkiego ruchu już powstała, a nie dopiero jest w planach czy w budowie. Mamy przykłady stacji wybudowanych na niekompletnych ciągach dróg, gdzie po pięciu latach od ich uruchomienia droga nadal nie jest ukończona, co znacząco ogranicza ruch pojazdów, a opłaty stałe za dzierżawę takiej lokalizacji wcale nie są z tego powodu niższe - tłumaczy.

Ponadto ważna jest również gęstość stacji paliw przy drogach szybkiego ruchu. Według niego nigdzie w Europie nie ma tak gęstej sieci stacji jak choćby na autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią, gdzie zlokalizowane są one co 20-30 km. Dla porównania na autostradach w Niemczech stacje rozlokowane są zwykle co 50-60 km, co w zupełności wystarcza, jako że przeciętny samochód jest w stanie przejechać 70-100 km na tzw. rezerwie.
  • Warszawa, 5 grudnia 2017


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 058 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP