XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dlaczego paliwo jest takie drogie?

Dlaczego paliwo jest takie drogie?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niestety - są przesłanki do kolejnych podwyżek cen najpopularniejszych paliw. Wbrew temu jednak co sądzi wiele osób, nie zarabiają na nich szczególnie ani paliwowe koncerny, ani pojedyncze stacje. To nadal wynik światowych niepokojów - z każdym dniem coraz bardziej realnych.

Polski rynek jest jedynie "ofiarą" trendów na świecie. Co gorsza groźba eskalacji konfliktu libijskiego jest jeszcze jednym powodem zmian na stacyjnych pylonach – światowe wzrosty bowiem dotyczą wszystkich odbiorców ropy, nawet niezwiązanych bezpośrednio z rynkiem libijskim.

Ile może kosztować wojna?

Niebezpieczeństwo w szczególny sposób odczuwane przez rynki od kilku tygodni – to nadal problem libijski. Najbliższy czas jednak wiąże się z narastającym widmem wojny. Zielone światło dla interwencji międzynarodowej w Libii dała rezolucja 1973 ONZ umożliwiająca działania zbrojne dla ustabilizowania sytuacji i ochrony cywilnej ludności. Tym samym rośnie ryzyko dla cen ropy na światowym rynku. Eksport z tego kraju już ograniczył się o niemal dwie trzecie, a konsekwencją walk może być bardzo poważne zachwianie stabilności całego regionu, a także – przynajmniej początkowe – podbicie i tak już wysokich cen ropy. Libia nie jest jedynym krajem o problemach wewnętrznych w tym regionie świata – zmaga się z nimi od jakiegoś czasu także sąsiednia Algieria, a także inne kraje muzułmańskie. Przy interwencji zbrojnej mogłoby także dojść do wzmożenia antyeuropejskich nastrojów wśród ich ludności.

Dlaczego rynek zapomniał o Japonii?

Wśród sygnałów docierających do e-petrol.pl pojawia się często pytanie, dlaczego wydarzenia japońskie nie spowodowały obniżki cen na światowych rynkach? Warto jednak przypomnieć, że w ostatnich dniach ceny hurtowe na światowych rynkach odczuły widoczny spadek poniżej poziomu 110 dolarów za baryłkę ropy Brent. Było to jednak krótkotrwałe zjawisko, które "przegrało" z niepokojem bliskowschodnim, a należy także stwierdzić, że Japonia-znaczący importer ropy, będzie zapewne w najbliższym czasie potrzebować sporych ilości paliwa dla odbudowy ze zniszczeń. To zaś może spowodować jeszcze dalej idący wzrost cen, jednak – co należy zaakcentować – najbardziej wyraźnie wpłynie na rynek sytuacja w północnej Afryce.

W polskich rafineriach paliwa w górę

Utrzymujące się wysokie ceny ropy wywołały podwyżki cen paliw na rynkach w Europie, a co za tym idzie też w Polsce, w dodatku drożejący dolar przyczynia się do utrzymywania stosunkowo wysokich cen w rafineriach.

Na przestrzeni ostatniego tygodnia PKN Orlen oraz Grupa Lotos wprowadziły do swoich cenników hurtowych po pięć zmian, w wyniku których średnia cena hurtowa benzyny bezołowiowej 95 wynosi dziś 3910 zł netto za 1000 litrów, a olej napędowy kosztuje 3960 zł netto za 1000 litrów – to nowy rekord cenowy tego paliwa. Bardzo drożeje też olej opałowy, wykorzystywany przez wiele instytucji i gospodarstw domowych do ogrzewania – za 1000 l tego paliwa trzeba dziś zapłacić 2907 zł netto, to również najwyższa cena tego paliwa w historii.

Z prognoz e-petrol.pl wynika, że od soboty do wtorku zarówno PKN Orlen jak i Grupa Lotos, podniosą ceny benzyn - w sprzedaży hurtowej mogą one zostać skorygowane o ok. 40 zł w górę. Rafinerie zdecydują się też zapewne na korektę ceny oleju napędowego, którego cena od wtorku może być wyższa o ok. 20 zł na 1000 litrów - te korekty w cennikach producentów nie zmienią jednak proporcji między paliwami w sprzedaży hurtowej i diesel pozostanie droższy w porównaniu z benzyną.

Tankowanie po 5 zł

W ubiegłym tygodniu w komentarzu dotyczącym sytuacji cenowej na polskich stacjach benzynowych prognozowaliśmy, ze średnie ceny obu gatunków paliw będą się do siebie zbliżać i kształtować na dość wysokich poziomach, oscylujących wokół 5 zł za litr. Wyliczenia firmy doradczej e-petrol.pl sprawdziły się już po kilku dniach. W ostatnim monitoringu cen na stacjach paliw, przeprowadzonym przez e-petrol.pl 14 marca, można było wyraźnie zauważyć, że różnica cenowa pomiędzy benzyną 95 a olejem napędowym na polskich stacjach wynosiła już tylko 7 groszy na litrze. Na krajowych stacjach paliw benzyna kosztowała średnio 5,02 zł za litr, a olej napędowy sprzedawano w średniej cenie 4,95 zł/l. Tradycyjnie, najmniejszy wydatek za tankowanie ponosili właściciele samochodów z instalacją gazową – litr LPG od dłuższego już czasu utrzymuje się na stabilnym poziomie – w tym tygodniu można było go nabyć w cenie 2,58 zł.

Benzyna i diesel w jednej cenie

Kierowcy uważnie słuchający doniesień na temat rosnących cen ropy na świecie z coraz większą niepewnością podjeżdżają na stacje tankowania. Najbliższy tydzień może ugruntować wysokie ceny na pylonach stacji paliw. Z analizy e-petrol.pl wynika, że w pierwszym tygodniu wiosny ceny benzyn i oleju napędowego mogą się wyrównywać. Najczęściej kierowcy mogą spotykać się z cenami tych paliw w granicach 4,96-5,10 zł za litr. Względny spokój podczas płacenia za tankowanie będą mogli zachować jedynie właściciele samochodów z instalacja gazową - za LPG kierowcy w najbliższych dniach powinni płacić ok. 2,44-2,61 zł za litr.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dlaczego paliwo jest takie drogie?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!