PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dodatki uszlachetniające do benzyny silnikowej i oleju napędowego

Autor: Andrzej Frankiewicz - PIMOT
24-07-2016 18:23
Dodatki uszlachetniające do benzyny silnikowej i oleju napędowego
Fot. Fotolia

Komponowanie paliw ciekłych, takich jak benzyna i olej napędowy, tylko pozornie wydaje się być łatwym zadaniem. W rzeczywistości proces ten wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.

Niezbędne jest właściwe planowanie, wykonywane na podstawie znajomości właściwości poszczególnych komponentów, aby spełnić odpowiednie wymagania. Paliwa ciekłe muszą spełniać wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (wersja aktualna z 9 października 2015 roku). Mieszając poszczególne komponenty paliw w zaplanowanej proporcji, otrzymujemy paliwo bazowe. Do tego, aby stało się ono produktem handlowym, niezbędne jest jednak jeszcze wprowadzenie do ich kompozycji dodatków, których zadaniem jest zapobieganie niekorzystnym i niepożądanym zjawiskom podczas magazynowania, transportu i eksploatacji paliwa. Ich dodatek jest niewielki, ale zdecydowanie niezbędny, z czego wielu użytkowników pojazdów samochodowych nie zdaje sobie sprawy.
Dodatki do BS

Pierwszym ważnym dodatkiem do benzyny są inhibitory utleniania. Benzyna jest mieszaniną węglowodorów, które w trakcie magazynowania mogą ulec utlenianiu (starzeniu się), co może doprowadzić do wzrostu ilości żywic obecnych (co przekłada się na wzrost ilości osadów), kwasowości i w konsekwencji pogorszyć właściwości paliwa, w tym liczbę oktanową. Funkcją tego dodatku jest przeciwdziałanie utlenianiu benzyny poprzez hamowanie wydzielenia się wolnych rodników, reagowanie z nimi. Wolne rodniki pojawiają się w trakcie procesów starzeniowych wskutek oddziaływania światła, metali oraz tlenu rozpuszczonego w paliwie. Takimi dodatkami są aminy aromatyczne oraz fenole.

Działanie inhibitorów utleniania jest wspomagane działaniem deaktywatorów metali, których zadaniem jest przeciwdziałanie katalitycznemu wpływowi metali na reakcje utleniania benzyny (w szczególności wpływowi kationów Cu+). Śladowe ilości metali i ich rozpuszczalnych w paliwie związków mogą pochodzić ze strumieni komponentów z instalacji lub też systemów dystrybucyjnych paliw. Są to pewne związki zawierające pierścienie aromatyczne i grupy aminowe. Ich działanie polega na tworzeniu związków kompleksowych z kationami metali oraz na tworzeniu warstw ochronnych na powierzchni metali (np. zbiorników, rur), aby zapobiec powstawaniu soli metali. Zasada działania inhibitorów korozji jest podobna. One także tworzą warstwę ochronną, adsorbując się na powierzchniach zbiorników, przewodów i - jak sama nazwa wskazuje - ich rolą jest przeciwdziałanie korozji, wynikającej z oddziaływania czynników korozyjnych na powierzchnie metali. Do tej grupy zaliczają się kwasy karboksylowe, sulfonowe oraz ich pochodne (estry, amidy) o dużej masie cząsteczkowej, zawierające grupę polarną, dzięki której może nastąpić adsorpcja dodatku na powierzchni.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 527 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP