PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Doradca ds. bezpieczeństwa - zawód przeregulowany?

Autor: Marek Różycki
07-11-2012 00:00 |  aktualizacja: 05-02-2013 09:41

W latach 80. XX wieku w ramach europejskich przepisów o przewozie towarów niebezpiecznych przyjęto regulację, w myśl której w każdej firmie zajmującej się ww. oraz związanej z tym przewozem operacji załadunkowych i rozładunkowych był wyznaczony doradca ds. bezpieczeństwa. W związku z procesem akcesji Polski do Unii Europejskiej zawód doradcy został wprowadzony do polskiego systemu prawnego ustawą o przewozie drogowym oraz kolejowym towarów niebezpiecznych w roku 2002. Akt wykonawczy do ustawy wskazywał jako właściwy organ do prowadzenia egzaminów WITD (czyli mieliśmy do czynienia z sytuacją gdzie organ dokonujący kontroli pracy doradcy jednocześnie nadawał mu uprawnienia).

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowa ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych, która dokonała rewolucji. Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt. 4 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2011 r. nr 227, poz. 1367 wraz z późn. zm.), egzaminy dla kandydatów na doradców i doradców do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych w przewozie drogowym, przewozie koleją i żeglugą śródlądową będą odbywały się przed komisją egzaminacyjną działającą przy Dyrektorze TDT. Przez przeszło sześć miesięcy nie można było wykonać egzaminów ze względu na brak aktów wykonawczych. Z dniem 1 lipca 2012 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie uzyskiwania świadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 691), jednak do dnia dzisiejszego anie jeden egzamin się nie odbył.
ADR a sprawa polska

Osoby najbardziej zdesperowane (oraz posiadające znajomość języków obcych) postanowiły zdać egzaminy w innych państwach Unii Europejskiej, które są członkami umowy ADR. Udało się to nawet niektórym. Ci którzy zdali spotkali się jednak z chłodnym przyjęciem w kraju. Zdaniem organu uprawnionego do egzaminowania doradców (TDT) oraz Ministerstwa Transportu Budownictw i Gospodarki Morskiej wykonywanie zawodu przez osoby będące obywatelami polskimi w przypadku uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu doradcy za granicą wymagają „oficjalnego uznania”.

Organy nie zauważyły że obowiązek uznawania uprawnień do wykonywania zawodu doradcy, stwierdzonych ważnym świadectwem nie wynika z polskich aktów prawnych ale wynika z przepisów ratyfikowanej przez Polskę umowy międzynarodowej - Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) (Dz. U. z 2011 r. Nr 110, poz. 641). Zgodnie z podrozdziałem 1.8.3.15 tej umowy, stosowanym bezpośrednio i wprost w prawie krajowym na podstawie art. 5 ustawy dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, świadectwo DGSA wydane przez właściwą władzę którejkolwiek ze stron Umowy ADR powinno być uznawane przez wszystkie pozostałe Umawiające się Strony tej umowy, a więc również przez Polskę. W sytuacji, w której jakikolwiek przepis prawa krajowego rangi ustawowej nie da się pogodzić z tą umową, zgodnie z art. 91 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Umowa ADR ma pierwszeństwo przed ustawą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP