PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Downstream

  • Strefa premium

Dostawy ropy: nikt nie obraża się na Rosję. Co dalej z cenami surowca?

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
03-02-2017 12:29 |  aktualizacja: 03-02-2017 12:54
Dostawy ropy: nikt nie obraża się na Rosję. Co dalej z cenami surowca?

Jacek Libucha, dyrektor w The Boston Consulting Group.

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

PKN Orlen i Grupa Lotos na dywersyfikowaniu dostaw ropy mogą jedynie zyskać. Nie znaczy to jednak, że robią coś przeciwko swojemu głównemu dostawcy, czyli Rosji - przekonuje w rozmowie z wnp.pl Jacek Libucha, dyrektor w The Boston Consulting Group, który kieruje praktyką doradztwa strategicznego dla branży energetycznej i paliwowej.

Jak pan ocenia politykę resortu energii, który kładzie nacisk na dywersyfikację dostaw ropy? Czy nie ma niebezpieczeństwa, że takie podejście obróci się przeciwko krajowym firmom naftowym?

- Nie bardzo widzę taką możliwość. Wydaje się, że to jest po prostu naturalny element zarządzania portfelem dostaw, zarówno z punktu widzenia tych firm (Orlen i Lotos - red.) jak i ministerstwa, będącego ich właścicielem. Trudno sobie wyobrazić, żeby Rosja chciała polskim firmom „pogrozić palcem”, ze szkodą dla siebie. A tutaj także biznesowo nikt na Rosjan się nie obraża. To są normalne biznesowe rozmowy i negocjacje, wciąż przecież większość dostaw pochodzi z kierunku wschodniego i obie firmy podkreślają, że to się nie zmieni. Dla Rosji nie jesteśmy też na tyle małym rynkiem, żeby mogła nagle powiedzieć „to w takim razie my rezygnujemy i zakręcamy kurek”.

Dlatego uważam, że większość tego dyskursu będzie się jednak odbywać na poziomie czysto biznesowym, a nie politycznym. Nie spotkałem się ani w rozmowach oficjalnych, ani kuluarowych, z retoryką, która by wskazywała na jakąś nieracjonalną rywalizację z kontrahentem rosyjskim. To są raz łatwiejsze, raz trudniejsze dyskusje biznesowe, ale wciąż biznesowe. Myślę, że Rosjanie również się nie obrażają, bo wiedzą, ile mają przestrzeni między kosztem a ceną, czyli miejsca na marżę i zdają sobie sprawę, że nikt nie będzie nieracjonalny, i nie zacznie nagle kupować np. o 10 proc. droższej ropy tylko po to, żeby komuś coś udowodnić.

W ramach wykorzystywania dźwigni negocjacyjnych trzeba natomiast raz na jakiś czas pokazać, że ta opcja sprowadzenia surowca z innych źródeł rzeczywiście realnie istnieje, a nie jest jedynie potencjalna.

Czy otwarty w 2015 roku terminal naftowy PERN w Gdańsku przyczynia się do ułatwienia procesu dywersyfikacji dostaw ropy?

- Na pewno się przyczynia. Trzeba traktować go jako element infrastruktury, podobnie jak choćby terminal LNG w Świnoujściu, a zawsze infrastruktura tego typu, która daje fizyczną możliwość zwiększenia dostaw, wpływa na realną poprawę sytuacji na rynku. Czy terminal będzie w pełni wykorzystywany to zupełnie inna kwestia, ale niewątpliwie jest on elementem wpływającym na dywersyfikację. Popatrzmy na terminale LNG na Zachodzie Europy. Stopień ich wykorzystania to zwykle 10-15 proc., jak jest 20 proc. to już mówimy o dużym sukcesie. Wynika to po prostu z tego, że wybudowano je po to, aby mieć tę opcję.

W pozostałej części wywiadu z ekspertem The Boston Consulting Group o:

• prognozach cen ropy naftowej
• opłacalności inwestycji w złoża
• strategiach biznesowych Orlenu i Lotosu

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP