PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Downstream

Dzięki odwrotowi szarej strefy kurczy się eksport paliw

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
04-09-2017 13:00 |  aktualizacja: 04-09-2017 14:34
Dzięki odwrotowi szarej strefy kurczy się eksport paliw
Fot. Fotolia

W pierwszym półroczu 2017 roku krajowi producenci wyeksportowali 1,61 mln m sześc. paliw, czyli niemal o 40 proc. mniej niż rok wcześniej. To kolejny dowód na skuteczność walki z szarą strefą w tej branży.

  • Polska eksportuje o ponad 1 mln m sześc. (40 proc.) mniej paliw niż rok temu.
  • Najbardziej, bo aż dziesięciokrotnie, zmniejszył się eksport oleju napędowego.
  • Spadł eksport wszystkich rodzajów paliw, nie licząc LOO, którego nie eksportowano już rok temu.
  • Bilans obrotów międzynarodowych paliwami na korzyść importu wzrósł ponad trzykrotnie.
Po sześciu miesiącach 2017 roku łączny eksport sześciu głównych gatunków paliw przez polskich producentów wyniósł 1,61 mln m sześc., w porównaniu do 2,66 mln m sześc. rok wcześniej - wynika z wyliczeń Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). To spadek o ponad 38 proc.

Mniejszy eksport paliw to niezawodny znak, że w wyniku skutecznej walki z szarą strefą większą ilość paliw udało się krajowym producentom uplasować na bardziej opłacalnym rynku krajowym. Świadczy o tym również fakt, że zdecydowanie największy spadek eksportu nastąpił na rynku oleju napędowego, czyli paliwa w największym stopniu dotkniętego w poprzednich latach przez szarą strefę.

Jeszcze w pierwszym półroczu 2016 roku z Polski wyeksportowano 603 tys. m sześc. diesla, podczas gdy po sześciu miesiącach obecnego roku było to już jedynie 57 tys. m sześc. (spadek o ponad 90 proc.).

Eksport benzyn silnikowych zmniejszył się w tym okresie ponad dwukrotnie, z 340 tys. m sześc. do 141 tys. m sześc. (-58 proc.), paliwa lotniczego Jet blisko trzykrotnie, z 335 tys. m sześc. do 115 tys. m sześc. (-66 proc.), a ciężkiego oleju opałowego z 1,35 mln m sześc. do 1,29 mln m sześc. (-5 proc.). Dodatkowo zniknął także śladowy eksport gazu płynnego LPG, który w pierwszej połowie 2016 r. wynosił 20 tys. m sześc. Lekki olej opałowy nie był już eksportowany ani w obecnym, ani w poprzednim roku.

Zmniejszenie eksportu paliw o ponad 1 mln m sześc., przy jednoczesnym wzrośnie importu o niemal 2 mln m sześc. sprawiło, że bilans obrotów międzynarodowych paliwami zdecydowanie zwiększył się na korzyść importu. Zakupy zagraniczne już rok temu wyraźnie przewyższały eksport (1,4 mln m sześc.), ale po pierwszym półroczu obecnego roku ta nadwyżka wystrzeliła do poziomu ponad 4,4 mln m sześc. To oznacza, że dla całej puli sześciu gatunków paliw z kraju wysłano prawie cztery razy mniej produktów, niż do niego sprowadzono.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP