PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Downstream

Eksport diesla spadł niemal dziesięciokrotnie

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
11-04-2018 16:45 |  aktualizacja: 11-04-2018 16:46
Eksport diesla spadł niemal dziesięciokrotnie

Zagraniczna sprzedaż diesla przez polskie firmy zmniejszyła się w 2017 roku prawie dziesięciokrotnie

Fot. mat. prasowe

W 2017 roku łączny eksport paliw z Polski był o ponad jedną trzecią mniejszy niż rok wcześniej. To kolejny dowód na odwrót "szarej strefy" w tym sektorze, bo zdecydowaną większość paliw, szczególnie oleju napędowego, udaje się uplasować na bardziej opłacalnym rynku krajowym.

  • W ciągu ostatnich dwóch lat eksport paliw z Polski zmniejszył się prawie dwukrotnie, z 6,2 do 3,3 mln m sześc.
  • Szczególnie gwałtownie spadała zagraniczna sprzedaż oleju napędowego, która tylko w ostatnim roku zmniejszyła się niemal dziesięciokrotnie.
  • Spadek eksportu benzyn i paliwa lotniczego Jet wyniósł w 2017 roku ponad 50 proc.
W sumie w 2017 roku polskie przedsiębiorstwa sprzedały za granicę (włącznie z dostawami wewnątrzwspólnotowymi) 3,3 mln m sześc. paliw, w porównaniu do niemal 5 mln m sześc. w roku 2016 - wynika z wyliczeń Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). To spadek o 34 proc.

A już poprzedni rok oznaczał spadek eksportu o jedną piątą, w rekordowym roku 2015 polskie firmy wyeksportowały aż 6,22 mln m sześc. paliw, niemal dwa razy więcej niż w roku 2017.

Czytaj też Dzięki odwrotowi szarej strefy kurczy się eksport paliw.

Zdecydowanie największy spadek zanotowany został w segmencie oleju napędowego. Jeszcze w 2015 roku eksport tego paliwa przekraczał 1,7 mln m sześc. W 2016 roku zmniejszył się o 40 proc., do 1,04 mln m sześc. W 2017 roku polskie firmy dostarczyły za granicę już zaledwie 109 tys. m sześc. diesla, czyli blisko dziesięciokrotnie mniej niż rok wcześniej.

Eksport benzyn wyniósł 300 tys. m sześc. i był ponad dwukrotnie mniejszy niż w 2016 roku (683 tys. m sześc.), a także stanowił mniej niż jedną trzecią eksportu tego paliwa w 2015 roku (1,04 mln m sześc.). Jak podkreśla Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w POPiHN, coraz więcej operatorów rynkowych wraca do zaopatrywania się u legalnych dostawców, stąd więcej produkowanych w Polsce paliw lokowanych jest na polskim rynku, co jest bardziej zyskowne dla producentów.

Czytaj również Eksportujemy coraz mniej paliw.

Główne kierunki eksportowe dla benzyny to Holandia (29 proc.), Szwecja (21 proc.) i Wielka Brytania (18 proc.), natomiast olej napędowy najczęściej trafiał do Czech (65 proc.) i na Ukrainę (26 proc.).

O ponad połowę zmniejszyła się także zagraniczna sprzedaż paliwa lotniczego Jet, która wyniosła 304 tys. m sześc., w porównaniu do 651 tys. m sześc. rok temu.

Jedynym paliwem, którego eksport się nie zmniejszył, a nawet nieznacznie wzrósł, był ciężki olej opałowy, którego sprzedano poza granice kraju 2,58 mln m sześc. (2,57 mln m sześc. w 2016 roku).

W efekcie COO odpowiada już za blisko cztery piąte całego krajowego eksportu paliw, podczas gdy jeszcze dwa lata temu jego udział był porównywalny, a nawet niższy od zagranicznej sprzedaży paliw silnikowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


16 377 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

728 669 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP