PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Downstream

Eksportujemy coraz mniej paliw

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
26-06-2017 11:47
Eksportujemy coraz mniej paliw
Fot. Fotolia

W 2016 roku, po niespełna pół roku funkcjonowania przepisów mających na celu walkę z szarą strefą, eksport paliw z Polski zmniejszył się o jedną piątą. W obecnym roku ten spadek może być jeszcze większy.

Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), w 2016 roku eksport paliw z Polski (z uwzględnieniem dostaw wewnątrzwspólnotowych) wyniósł 4,99 mln m sześc. i był o 20 proc. niższy niż rok wcześniej (6,22 mln m sześc.). To o ponad 1,2 mln m sześc. mniej niż w 2015 roku, podczas gdy jeszcze rok temu - w stosunku do roku 2014 - notowany był wzrost eksportu o 650 tys. m sześc. Bardzo wyraźne jest zatem odwrócenie trendu, spowodowane głównie uszczelnieniem importu poprzez zapisy „pakietu paliwowego” i intensyfikacją działań służb kontrolnych.
Część operatorów rynkowych powróciła do zaopatrywania się u legalnie działających przedsiębiorców i stąd więcej paliw wytworzonych w Polsce lokowano na rynku krajowym. Taki ruch spowodował też zmianę struktury produktowej wysyłanych za granicę paliw. Ponownie dominował tu ciężki olej opałowy, podczas gdy jeszcze przed rokiem jego udział był porównywalny do udziału paliw silnikowych.

W 2016 roku, mimo spadku eksportu ciężkiego oleju opałowego o 9 proc., z 2,82 mln m sześc. do 2,57 mln m sześc., co było konsekwencją zmniejszenia produkcji krajowej COO, udział tego paliwa w eksporcie zwiększył się z 45 proc. do ponad 51 proc.

Z kolei największy procentowy i wolumenowy spadek eksportu zanotowano dla oleju napędowego i dla benzyn silnikowych (odpowiednio o 40 proc., do 1,04 mln m sześc. i 34 proc., do 0,68 mln m sześc.). W efekcie połączony udział diesla i benzyn w eksporcie zmniejszył się z 44 proc. w roku 2015 do 34 proc. w roku 2016.

Wzrósł natomiast wywóz naszego tradycyjnego towaru eksportowego, jakim jest paliwo lotnicze JET (o 8 proc., do 651 tys. m sześc.), a także gazu płynnego LPG.

Jak wskazuje POPiHN, w roku 2016 lokowanie produktów naftowych w kraju było bardziej zyskowne dla producentów, bo mimo iż zapotrzebowanie na paliwa płynne na rynkach zewnętrznych również wzrosło, to jednak - ze względu na fakt znacznego nagromadzenia produktów na rynku europejskim w postaci gotowych do wykorzystania zapasów - bardziej opłaciło się sprzedać paliwo w Polsce, niż oferować je na rynkach zewnętrznych.

Główne kierunki eksportu i dostaw wewnątrzwspólnotowych benzyn silnikowych zostały zachowane z ubiegłego roku i były to Holandia (48 proc.), Szwecja (22 proc.) i Ukraina (11 proc.). Olej napędowy trafiał głównie do Czech (63 proc.), na Ukrainę (12 proc.) i na Słowację (8 proc.). Ciężki olej opałowy w największych ilościach wysyłano do Holandii i do Szwecji, która poza Czechami, była też największym odbiorcą paliwa lotniczego JET.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 483 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP