PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Downstream

Połączenie Orlenu i Lotosu będzie testem dla właściciela

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
12-04-2018 12:38 |  aktualizacja: 12-04-2018 13:14
Połączenie Orlenu i Lotosu będzie testem dla właściciela

Zdaniem Janusza Wiśniewskiego przeprowadzenie połączenia Orlenu z Lotosem będzie testem dla Skarbu Państwa

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Wszystkie znane mi pomysły na łączenie obu rafinerii miały być prowadzone z pozycji i w interesie Skarbu Państwa. Stąd większość z nich zakładała optymalizacje kosztową i kluczową rolę Lotosu jako wehikułu łączącego - mówi w rozmowie z WNP.PL Janusz Wiśniewski, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej i były wiceprezes PKN Orlen.

  • Janusz Wiśniewski wskazuje, że w dotychczas rozpatrywanych koncepcjach połączenia Orlenu i Lotosu najczęściej to gdański koncern pełnił rolę integratora.
  • Jego zdaniem sama technika doprowadzenia do połączenia nie ma tak naprawdę znaczenia.
  • Liczy się pomysł stojący za koncepcją fuzji i cel, jaki miałby zostać przy jej pomocy osiągnięty, a ten na razie nie został przez właściciela jasno określony.
  • - Orlen już teraz jest największą firmą energetyczną w Europie Środkowo-Wschodniej i uczynienie jej "jeszcze bardziej największą" nie ma wielkiego sensu, gdyż nawet w skali Europy będzie to dalej co najwyżej średnia spółka - dodaje Wiśniewski.

W jego ocenie dziś koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen jest co najmniej niejasna, szczególnie z punktu widzenia akcjonariuszy mniejszościowych. - Całe przedsięwzięcie będzie zatem testem jak państwo traktuje rynek kapitałowy i jego uczestników - uważa ekspert.

Jego zdaniem jeśli jedynym celem tej operacji miałyby być wpływy do budżetu państwa, to Orlen powinien po prostu kupić w transakcji pakietowej akcje Lotosu lub ogłosić wezwanie do 66 proc. na akcje Lotosu i dalej postępować zgodnie z regułami rynku kapitałowego. - Przy okazji Anwil powinien też ogłosić wezwanie na Grupę Azoty i kolejne miliardy wpłynęłyby do państwowej kasy - dodaje Janusz Wiśniewski. - Trzeba też pamiętać o pakiecie akcji Orlenu będącym w posiadaniu PERN (ok. 4,9 proc. akcji płockiego koncernu - red.), bo te akcje będą się sumować pod jednym właścicielem.

Czytaj też Orlen kupi Lotos, czy Lotos Orlen? Decyzja już w czerwcu.

Były wiceprezes Orlenu stoi na stanowisku, że technika doprowadzenia do połączenia tych dwóch firm - choć związane są z nią zawsze spore koszty - nie ma większego znaczenia.

- Bardziej zastanawia jaki jest cel tego połączenia, bo nic nie słychać o sensownym programie inwestycyjnym, który miałby mieć wpływ na rozwój kraju. Orlen już teraz jest największą firmą energetyczną w Europie Środkowo-Wschodniej i uczynienie jej "jeszcze bardziej największą" nie ma wielkiego sensu, gdyż nawet w skali Europy będzie to dalej co najwyżej średnia spółka, na dodatek oparta o klasyczne technologie przerobu importowanej ropy, a więc bez świetlanej przyszłości. Ta przyszłość może być za to całkiem ciemna, jeśli faktycznym celem połączenia ma być finansowanie energetyki atomowej - mówi Janusz Wiśniewski.

KOMENTARZE (8)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


16 377 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

728 669 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP