Ceny paliw na stacjach kształtują się na poziomie odpowiednio dla benzyny bezołowiowej 95 - 5,32 zł/l, benzyny bezołowiowej 98 - 5,58 zł/l, oleju napędowego - 5,21 zł/l i autogazu - 2,60 zł/l. W przypadku benzyny i oleju napędowego to pierwszy od lipca wzrost średniego poziomu cen na stacjach. W wyniku notowanych w mijającym tygodniu zmian cen, za te paliwa płacimy średnio 3 grosze na litrze więcej. Tym samym ceny wróciły do poziomu sprzed dwóch tygodni.
W dalszym ciągu benzyna bezołowiowa 95 jest droższa od oleju napędowego (aktualnie o 11 gorszy na litrze), podczas gdy przed rokiem to olej napędowy był droższy od bezołowiowej 95 o 3 grosze na litrze i pozostawał na poziomie wyższym do kwietnia br. roku.
Ze względu na dużą konkurencyjność na rynku diesla jest szansa, że ubiegłoroczna relacja cen benzyny i diesla nie powtórzy się.
Na kolejny tydzień prognozujemy niewielki wzrost średnich poziomów cen benzyny i oleju napędowego maksymalnie do 3 groszy na litrze, z zaznaczeniem, że zmian nie zaobserwujemy na wszystkich stacjach, a skala zmian będzie zróżnicowana. Możemy odnotować zarówno obniżki jak i podwyżki cen.
Podwyżek nie przewidujemy dla autogazu, którego ceny systematycznie spadają od końca sierpnia br. w tym okresie odnotowaliśmy spadek średniego poziomu ceny o 7 groszy na litrze do poziomu 2,60 zł/l.
Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 3-10-2014 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4179 PLN/1000l (wzrost o 25 PLN/1000l w porównaniu do cen z 26-09-2014), Superplus 98 – 4244 PLN/1000l (wzrost o 31 PLN/1000l), olej napędowy 4085 PLN/1000 l (wzrost o 18 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2802 PLN/1000 l (spadek o 21 PLN/1000l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 3-10-2014 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4179 PLN/1000l (wzrost o 24 PLN/1000l w porównaniu do cen z 26-09-2014), Superplus 98 – 4245 PLN/1000l (wzrost o 26 PLN/1000 l), olej napędowy 4057 PLN/1000 l (spadek o 10 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2842 PLN/1000 l (wzrost o 14 PLN/1000l).
Pierwszy tydzień października na rynku ropy naftowej upłynął pod znakiem dużej zmienności i kontynuacji trendu spadkowego. Notowania spot ropy Brent ustanowiły nowe tegoroczne minima w rejonie 91 USD/bbl. Z kolei ceny listopadowej serii kontraktów na ropę WTI spadły chwilowo w rejon 88 USD/bbl. Obecnie ropa Brent jest najtańsza od czerwca 2012 roku.
W dalszym ciągu wśród czynników sprzyjających spadkom cen wymieniane jest postępujące umocnienie dolara oraz rosnąca podaż ropy naftowej przy oczekiwaniach niższego tempa wzrostu popytu.
Wraz z postępującym spadkiem cen ropy rosną oczekiwania zmniejszenia limitów produkcji przez OPEC. Jeśli ceny ropy Brent spadną poniżej 90 USD/bbl wówczas zaplanowane na 27 listopada spotkanie OPEC może zdominować dyskusja o zmniejszeniu wydobycia. Z drugiej strony limity produkcji OPEC zdają się być czysto teoretyczne i z reguły nieodzwierciedlone w fizycznych dostawach. Arabia Saudyjska tymczasem zdecydowała się na oficjalna obniżkę cen ropy dla swoich azjatyckich klientów. Na rynek Azji i Pacyfiku OPEC eksportuje ponad 14 mln bbl/d co stanowi blisko 60% całkowitego poziomu eksportu kartelu. Największy udział w eksporcie ma Arabia Saudyjska, która dostarcza na ten rynek blisko 4,6 mln bbl/d.
Zgodnie z najnowszymi danymi Departamentu Energii USA zapasy ropy w USA spadły 1,4 mln bbl do 356,6 mln bbl. Wyraźnie z kolei wzrosła na rynku amerykańskim (kolejny tydzień z rzędu) konsumpcja olejów. W minionym tygodniu zapotrzebowanie zwiększyło się 10% do 4,1 mln bbl/d. Od początku września natomiast amerykański popyt na oleje wzrósł 21%. Na w miarę stabilnym poziomie pozostaje natomiast popyt na benzyny. Konsumpcja wszystkich gatunków paliw w USA ukształtowała się w ubiegłym tygodniu na poziomie 19,4 mln bbl/d.
Europejski Bank Centralny zgodnie z oczekiwaniami nie zmienił poziomu stóp procentowych. ECB poprzez skup aktywów będzie zwiększał płynność sektora bankowego. Skup listów zastawnych i ABSów ruszy odpowiednio w październiku i ostatnim kwartale tego roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Droższe benzyny i olej napędowy na stacjach. Tanieje autogaz