PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dzięki odwrotowi szarej strefy kurczy się eksport paliw

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
04-09-2017 13:00 |  aktualizacja: 04-09-2017 14:34
Dzięki odwrotowi szarej strefy kurczy się eksport paliw
Fot. Fotolia

W pierwszym półroczu 2017 roku krajowi producenci wyeksportowali 1,61 mln m sześc. paliw, czyli niemal o 40 proc. mniej niż rok wcześniej. To kolejny dowód na skuteczność walki z szarą strefą w tej branży.

  • Polska eksportuje o ponad 1 mln m sześc. (40 proc.) mniej paliw niż rok temu.
  • Najbardziej, bo aż dziesięciokrotnie, zmniejszył się eksport oleju napędowego.
  • Spadł eksport wszystkich rodzajów paliw, nie licząc LOO, którego nie eksportowano już rok temu.
  • Bilans obrotów międzynarodowych paliwami na korzyść importu wzrósł ponad trzykrotnie.
Po sześciu miesiącach 2017 roku łączny eksport sześciu głównych gatunków paliw przez polskich producentów wyniósł 1,61 mln m sześc., w porównaniu do 2,66 mln m sześc. rok wcześniej - wynika z wyliczeń Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). To spadek o ponad 38 proc.

Mniejszy eksport paliw to niezawodny znak, że w wyniku skutecznej walki z szarą strefą większą ilość paliw udało się krajowym producentom uplasować na bardziej opłacalnym rynku krajowym. Świadczy o tym również fakt, że zdecydowanie największy spadek eksportu nastąpił na rynku oleju napędowego, czyli paliwa w największym stopniu dotkniętego w poprzednich latach przez szarą strefę.

Jeszcze w pierwszym półroczu 2016 roku z Polski wyeksportowano 603 tys. m sześc. diesla, podczas gdy po sześciu miesiącach obecnego roku było to już jedynie 57 tys. m sześc. (spadek o ponad 90 proc.).

Eksport benzyn silnikowych zmniejszył się w tym okresie ponad dwukrotnie, z 340 tys. m sześc. do 141 tys. m sześc. (-58 proc.), paliwa lotniczego Jet blisko trzykrotnie, z 335 tys. m sześc. do 115 tys. m sześc. (-66 proc.), a ciężkiego oleju opałowego z 1,35 mln m sześc. do 1,29 mln m sześc. (-5 proc.). Dodatkowo zniknął także śladowy eksport gazu płynnego LPG, który w pierwszej połowie 2016 r. wynosił 20 tys. m sześc. Lekki olej opałowy nie był już eksportowany ani w obecnym, ani w poprzednim roku.

Zmniejszenie eksportu paliw o ponad 1 mln m sześc., przy jednoczesnym wzrośnie importu o niemal 2 mln m sześc. sprawiło, że bilans obrotów międzynarodowych paliwami zdecydowanie zwiększył się na korzyść importu. Zakupy zagraniczne już rok temu wyraźnie przewyższały eksport (1,4 mln m sześc.), ale po pierwszym półroczu obecnego roku ta nadwyżka wystrzeliła do poziomu ponad 4,4 mln m sześc. To oznacza, że dla całej puli sześciu gatunków paliw z kraju wysłano prawie cztery razy mniej produktów, niż do niego sprowadzono.
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Warszawa, 5 grudnia 2017

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP