PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ekspert: PERN nie potrzebuje partnera do budowy bazy w Gdańsku

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
15-10-2010 11:35
Ekspert: PERN nie potrzebuje partnera do budowy bazy w Gdańsku

W decydującą fazę wchodzą rozmowy PERN Przyjaźń z zagranicznym partnerem w sprawie budowy w Gdańsku bazy magazynowo-przeładunkowej. Projekt jest obecnie na etapie pozyskiwania zgody ze strony Ministerstwa Skarbu. Tymczasem przybywa krytycznych głosów na temat tej inwestycji. Swoje obawy związane z powstaniem bazy wyrażał prezes Lotosu Paweł Olechnowicz. Krytycznie sam pomysł zaproszenia partnera zagranicznego ocenia Aleksander Zawisza, dyrektor biura strategii OLPP w latach 2006-2008. - Zarząd Grupy Kapitałowej PERN „Przyjaźń” argumentuje, że nie stać go na wybudowanie samodzielnie takiej bazy. Moim zdaniem jest inaczej - twierdzi.

- Warto zacząć od tego, iż w drugiej połowie 2009 r. rozstrzygnięto przetarg na budowę dwóch zbiorników po 100 tyś m sześc. pojemności w bazie surowcowej zlokalizowanej pod wschodnią granicą RP w Adamowie. Koszt budowy 1 m sześc. pojemności będzie wynosił tam około 420 zł. Koszt budowy 1 m sześc. pojemności w Gdańsku ma wynosić średnio 1666 zł, więc jest on nad podziw wysoki nawet jeżeli pod uwagę weźmie się konieczność budowy dodatkowej infrastruktury potrzebnej w bazie - podkreśla. Jego zdaniem koszt budowy bazy można oszacować na 700 - 800 mln zł a nie 1 mld zł, tak jak zakłada projekt.
- Po drugie według deklaracji prezesa PERN do spółki tej ustawiają się w kolejce klienci chcący korzystać z usług oferowanych przez przyszłą bazę. Nic nie stoi na przeszkodzie aby z tymi klientami podpisać długookresowe umowy, które stanowiłyby zabezpieczenia dla banków udzielających kredytów, czyli zorganizować klasyczny project finance - zauważa nasz rozmówca. Wylicza on, iż w takim układzie wkład własny PERN, jaki będzie potrzebny na budowę bazy będzie wynosił 25-30% wielkości inwestycji, co daje 200 – 240 mln zł jakie należy wydatkować w ciągu 3-4 lat czyli średniorocznie maksymalnie 80 mln zł, a to jest w zasięgu Grupy Kapitałowej PERN.

- Poza tym spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej PERN w 2008 i 2009 roku odnotowały razem około 320 mln zł zysku netto (cały zysk zabrał w ramach polityki dywidendowej Minister Skarbu Państwa) i około 400 mln zł EBITDA rocznie, więc teoretycznie można sfinansować budowę tej bazy bez udziału podmiotów zagranicznych z samych zysków z lat 2008 – 2009 - dodaje Aleksander Zawisza.

Jak twierdzi PERN partner jest potrzebny gdyż spółka nie posiada odpowiedniego know-how do budowy i prowadzenia takiej bazy. Z tym także nie zgadza się były dyrektor biura strategii OLPP. - Jeżeli chodzi o budowę bazy to na rynku polskim znajduje się wystarczająco dużo spółek, które będą wiedziały jak taką bazę zaprojektować i wybudować. Przeładunek ropy naftowej PERN od dziesięcioleci, więc prawdopodobnie wiedzę na ten temat posiada. Przeładunek i magazynowanie paliw od dziesięcioleci wykonuje OLPP, więc prawdopodobnie odpowiednie know-how posiada. W przypadku pozostałych usług, które baza może oferować sprawę może rozwiązać zatrudnienie kilku znających się na logistyce morskiej i logistyce produktów naftowych osób, a są takie w kraju lub wyjechały za granicę ale w każdym momencie mogą wrócić - argumentuje.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP