PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Eksport paliw prawie dorównuje importowi

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
27-08-2014 11:05
Eksport paliw prawie dorównuje importowi
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Jak wynika z najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), w pierwszym półroczu 2014 roku eksport paliw z Polski był tylko nieznacznie niższy od importu. W przypadku benzyn sprzedaż za granicę nawet przewyższyła zakupy zagraniczne.

Oficjalny bilans obrotów międzynarodowych w zakresie paliw po I półroczu 2014 był już prawie zrównoważony. Łączny import paliw do Polski wyniósł 2,78 mln m sześc., a eksport osiągnął poziom 2,70 mln m sześc. W konsekwencji nadwyżka importu nad eksportem paliw ciekłych wyniosła już jedynie 79 tys. m sześc., podczas gdy jeszcze rok temu była prawie trzy razy większa i wynosiła 230 tys. m sześc.
Zdaniem POPiHN wpływ na ten wynik miało niewątpliwie utrzymanie produkcji paliw na dobrym poziomie, mimo słabego popytu wewnętrznego. Organizacja wskazuje, że sprzedaż paliw za granicę jest dla producentów zwykle mniej opłacalna niż lokowanie ich na rynku wewnętrznym, zatem powoduje uszczuplenie dochodów firm paliwowych i budżetu państwa, ale jednocześnie jest jedynym możliwym sposobem działania producentów paliw w obliczu rosnącego nielegalnego obrotu paliwami w kraju.

W pierwszym półroczu tego roku import paliw zwiększył się o 119 tys. m sześc., podczas gdy eksport wzrósł o 270 tys. m sześc.

W przypadku benzyn eksport już dzisiaj jest większy od importu. W omawianym okresie wyniósł on 348 tys. m sześc., w porównaniu do 310 tys. m sześc. benzyn sprowadzonych z zagranicy. Import oleju napędowego wyniósł 619 tys. m sześc., a eksport 536 tys. m sześc. Oprócz tego eksport zdecydowanie przewyższał import w przypadku paliwa lotniczego Jet (299 tys. m sześc. w porównaniu do zaledwie 10 tys. m sześc. importu) i ciężkiego oleju opałowego (1,44 mln m sześc. wobec 36 tys. m sześc. importu). Tylko tradycyjnemu oparciu sektora gazu płynnego na imporcie rynek zawdzięcza fakt, że eksport już dawno wyraźnie nie dominuje nad importem. W przypadku LPG nadwyżka importu nad eksportem wyniosła 1,72 mln m sześc. Gdyby nie liczyć wpływu gazu płynnego, bilans handlu paliwami wykazywałby nadwyżkę eksportu nad importem w wysokości aż 1,65 mln m sześc.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP