Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europejska drożyzna zachęca do eksportu paliw z Polski

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
04-04-2012 14:01
Europejska drożyzna zachęca do eksportu paliw z Polski

Ponad 3,3 mln m sześc. paliw wyeksportowali polscy producenci w 2011 roku - wynika z raportu rocznego Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Głównym produktem eksportowym naszego kraju pozostaje ciężki olej opałowy, ale znaczący wzrost zanotowano w eksporcie paliwa lotniczego i oleju napędowego.

"Zwiększenie mocy destylacyjnych oraz spadek popytu krajowego wymuszony wysokimi cenami paliw spowodowały, iż znacznie wzrósł eksport paliw. Pod względem wolumenu najbardziej wzrósł eksport ciężkiego oleju opałowego, który wciąż pozostaje kluczowym paliwem eksportowym z Polski" - czytamy w raporcie. Eksport tego paliwa wzrósł w zeszłym roku o 24 proc. do około 2 mln m sześc., co odpowiada 60 proc. całości polskiego eksportu.
Widać jednak, że ubiegłoroczne wstrząsy cenowe na europejskim rynku paliw wpłynęły także na decyzje handlowe polskich koncernów. Ponad czterokrotnie w porównaniu z 2010 roku wzrósł bowiem eksport krajowego diesla. Nasz kraj opuściło 136 tys. m sześc. tego paliwa. To wciąż niewiele, ale trzeba pamiętać, że polski rynek oleju napędowego w 20 proc. zaopatrywany jest z zagranicy. Wysokie ceny paliw w Europie spowodowały więc, że koncernom (przede wszystkim Lotosowi, który ma bezpośredni dostęp do terminalu morskiego) opłaca się wysyłać własne paliwo na inne rynki a do Polski sprowadzać diesel z zagranicy.

Ponad dwukrotnie więcej niż w 2010 roku wyeksportowaliśmy także paliwa lotniczego JET (476 tys. m sześc. w 2011 przy 213 tys. rok wcześniej). „Wyższe krajowe moce produkcyjne i normująca się po spowolnieniu sytuacja na międzynarodowych rynkach paliwa lotniczego spowodowała, że opłacalność eksportu tego paliwa stała się w roku 2011 ponownie atrakcyjna” – twierdzą eksperci z POPiHN.

Ich zdaniem dobrze rozwijał się też rynek lotów krajowych, stymulowany dodatkowo remontami na polskich drogach i szlakach kolejowych. „Wykazywane w tym miejscu dostawy eksportowe to dostawy realizowane bez pośrednio przez krajowych producentów. Znaczna część produkcji tego gatunku paliwa trafia jednak do krajowych spółek pośredniczących, które realizują dostawy lotniskowe do samolotów przewoźników międzynarodowych” – czytamy w raporcie organizacji. Skala tych dostaw w roku 2011 wyniosła wg. POPiHN 606 tys. m sześc., czyli o 25 tys. więcej niż w roku poprzednim.

Sporo, bo prawie 700 tys. m sześc., wyniósł także eksport benzyn. Tutaj jednak mieliśmy do czynienia z zaledwie 11 proc. wzrostem w stosunku do poprzedniego roku. Dla wszystkich paliw eksportowanych z kraju wzrost rok do roku wyniósł aż 33 proc.

Główne kierunki eksportu benzyn i oleju napędowego to Wielka Brytania, Ukraina, Szwecja i Francja. Z kolei nasz ciężki olej opałowy trafiał głównie do Holandii i Danii. Szwecja była głównym odbiorcą polskiego paliwa JET.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP