Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Francja ma problem z wprowadzeniem nowego biopaliwa

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
30-03-2009 13:43
Francja ma problem z wprowadzeniem nowego biopaliwa

Wprowadzanie na francuskie stacje paliw nowej "ekologicznej" benzyny z 10-procentowym dodatkiem bioetanolu potrwa dłużej niż początkowo zakładano i raczej nie zakończy się w tym roku.

Obecnie benzyna bezołowiowa sprzedawana we Francji zawiera 5 proc. biokomponentu. Francuski rząd chce doprowadzić do wprowadzenia paliwa E10 na stacje do końca tego roku, czyli przynajmniej na pięć lat przed wejściem w życie podobnych regulacji Unii Europejskiej.
Jak informuje Oil&Gas Journal, proces przebiega jednak wolniej niż zakładano. Zdaniem Jean-Louis Schilansky'ego, szefa UFIP, grupy zrzeszającej firmy paliwowe, do końca roku paliwo E10 powinno znaleźć się w sprzedaży na trzech czwartych francuskich stacji.

Problemy mają charakter techniczny i logistyczny. Biokomponent musi być transportowany drogą lądową zamiast rurociągami, istniejące terminale i bazy paliw muszą zostać zaadaptowane do nowego paliwa, a stacje muszą wygospodarować dodatkowe dystrybutory.

Według OGJ problemów nie będzie miało BP, które zachowało swoje bazy paliw po sprzedaży rafinerii Lavera i będzie w stanie zaoferować E10 na swoich stacjach do końca kwietnia.

Dostępu do terminali nie ma natomiast Shell, po sprzedaży w zeszłym roku trzech swoich rafinerii i musi polegać na szybkości, z jaką jego potrzeby realizować będą nowi właściciele.

Total spodziewa się, że w kwietniu E10 znajdzie się na ok. 300 stacjach, a wszystkie pozostałe z liczącej 4 tys. obiektów sieci będą dołączały sukcesywnie w trakcie całego roku.

Także Esso zamierza stopniowo wprowadzać paliwo na swoje stacje, ale nie wie jak długo potrwa ten proces, ze względu na problemy techniczne.

Wszyscy czterej najwięksi operatorzy zamierzają jednak wprowadzić E10 na swoje stacje. Mogliby z tego zrezygnować, ale zamiast tego musieliby uiszczać specjalny "podatek ekologiczny".

Paliwo E10 może być stosowane jedynie przez samochody wyprodukowane po roku 2000 i na razie nie jest specjalnie opłacalne dla kierowców, bo różnica w stosunku do tradycyjnej benzyny wynosi zaledwie 1-2 eurocenty na litrze, podczas gdy odległość jaką można na nim przejechać jest nieznacznie niższa.

Wprowadzając paliwo E10 francuski rząd chce obniżyć francuską emisję CO2 o ok. 1 mln ton rocznie do roku 2010.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP