Franczyza gastronomiczna. Stacje paliw - łakomy kąsek

Franczyza gastronomiczna. Stacje paliw - łakomy kąsek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rynek franczyzy gastronomicznej rozwija się bardzo dynamicznie. Co chwila pojawiają się nowe sieci i rozwiązania sprzedażowe. Lokalizacje przydrożne - na stacjach paliw są dla nich bardzo łakomym kąskiem.

Podstawową zaletą franczyzy jest nie tylko uznana marką, ale przede wszystkim to, że na kolejnych etapach prowadzenia biznesu otrzymuje się wsparcie know-how od właściciela sieci.- Franczyza jest postrzegana jako dosyć bezpieczna forma działalności, bo czerpiąc z wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy, można wystrzec się wielu błędów i niepotrzebnego ryzyka- uważa Mateusz Cacek, dyrektor rozwoju Sfinks Polska.

Franczyzodawca prowadzi partnera przez wszystkie etapy inwestycji, od poszukiwania idealnej lokalizacji, przez projekt technologiczny, koncesje, wyposażenie lokalu po przeszkolenie załogi i promocję przed otwarciem łącznie. -Decydując się na współpracę z siecią, zainteresowany otrzyma kalkulację kosztów uruchomienia oraz estymację przychodów, co pozwoli na zabezpieczenie środków i zapewnia bufor bezpieczeństwa finansowego, tak ważny w początkowym okresie prowadzenia działalności - mówi Anna Chmielecka, manager ds. franczyzy 7th Street i Meat & Fit.

Wizualizacja i technika

Siłą sieci jest jednolity wystrój lokalu. -Klienci, przyzwyczaiwszy się do stylistyki lokalu, chętnie do niego wracają. Lokal z odpowiednią atmosferą, którą zapewniają elementy dekoracji czy oświetlenia, będzie polecany przez klientów znajomym, co przełoży się na obroty z wypracowanie stałej grupy odbiorców -podkreśla Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex, w której portfolio znajdują siętakie marki gastronomiczne, jak: Biesiadowo, Crazy Piramid Pizza, Western Chicken, Rybkodajnia i Coffeeloffee.

Zwykle franczyzobiorca otrzymuje pakiet bezpłatnych szkoleń, wsparcie sztabu doświadczonych pracowników franczyzodawcy, możliwość zamawiania w specjalistycznej hurtowni, czy pełną, bezpłatną logistykę bezpośrednio do lokalu. -Warto również wspomnieć o sile wspólnego marketingu, który buduje wizerunek sieci, ale również poszczególnych lokal- mówi Goduński. Franczyza daje również dostęp do innowacyjnych rozwiązań technologicznych, np. w restauracjach McDonald’s można skorzystać z samoobsługowych wpłatomatów, co pozwala na zredukowanie liczby stanowisk kasowych.

Wymagania

Przedsiębiorca, chcąc przyłączyć się do znanej sieci, przeważnie musi posiadać odpowiedni lokal i dostosować go do wymogów sieci gastronomicznej. Subwayma dosyć elastyczną, uniwersalną ofertę i jest otwarty na każdą formę współpracy. W Pyrzowicach na BP i w Krakowie przy ul. Zakopiańskiej i Opolskiej na stacjach ARGE działa jako wydzielona część w budynku stacji. Natomiast w Nowym Sączu restauracja funkcjonuje jako samodzielny obiekt, dzięki czemu można z niej korzystać w trybie drive.

- Restauracje Subway można otworzyć już na bardzo niewielkiej powierzchni, najmniejsza w Polsce liczy 28 m2 -mówi Anna Kędzierska z Subway. Do prowadzenia restauracji franczyzowej Sphinx wymagany jest lokal od 200 do 400 m2 z możliwością uruchomienia ogródka letniego. Ważne jest zaplecze kuchenne - musi być odpowiednio duże, by obsługiwać sprawnie lokal, a także zawierać niezbędne w restauracji urządzenia.

Lokale działające w ramach sieci z zasady muszą być do siebie podobne, dlatego we wszystkich Sphinxach można znaleźć charakterystyczne lampy z tykw. - Ten element stale wkomponowujemy w nasze aranżacje wnętrz, które podlegają co pewien czas modernizacjom, by uwzględniać aktualnie panujące trendy i potrzeby klientów - mówi Mateusz Cacek. Podkreśla również, że każdy lokal pracuje na wizerunek i odbiór całej sieci, dlatego tak ważne jest dla nas utrzymanie standardów zarówno obsługi, jakości dań, jak i wystroju wnętrz.

Wojtexnie stawia wygórowanych warunków techniczno-budowlanych. -Tak naprawdę ważna jest wielkość lokalu oraz jego "ustawność". Każdy koncept ma swoje wymagania metrażowe. Ale nasza oferta jest na tyle elastyczna, że rozważamy każdą propozycję - mówi Goduński.

Specjalnych warunków lokalowych nie stawia również Anwim SA, operator sieci stacji Moya, w ramach Caffe Moya. - Partner musi zapewnić podstawowe warunki, jak miejsce na stacji z dostępnymi mediami: wodą i prądem, musi też uzyskać wymagane zgody np. Sanepidu. Innych, specjalnych wymagań nie ma - mówi Leszek Hendzel, dyrektor ds. operacyjnych sieci Moya.

Opłaty

Właściciel stacji paliw przystępując do sieci gastronomi często musi liczyć się ze sporymi wydatkami, szczególnie na początku współpracy. Z reguły są to koszty związane z przystosowaniem lokalu do wymagań franczyzodawcy, wstępna opłata licencyjna i comiesięczna opłata franczyzowa.

W przypadku Subwaya opłata wynosi 7500 euro. Połowa jest zwracana franczyzobiorcy w przypadku nabycia licencji do końca października 2015 oraz otwarcia restauracji w rok po zakupie licencji. Kolejne koszty uzależnione są od wielkości lokalu, jego stanu faktycznego, konieczności zainwestowania w jego remont i wykończenie. Średni koszt otwarcia restauracji to ok. 600 tys. złotych.

W przypadku Sfinks Polska (Sphinx i Chłopskie Jadło)franczyzobiorca powinien uiścić opłatę wstępną 25 tys. zł. Przeprowadza również inwestycje w lokal i ponosi wszelkie koszty związane z dostosowaniem go do standardów sieci. Może to wynieść od 1 500 do 3 000 zł na m2. Restaurator pracuje na własny rachunek, a ustalony procent od obrotu przekazuje spółce. Łączne opłaty miesięczne z tytułu franczyzy wynoszą 7% wartości sprzedaży netto, w tym 1% przeznaczany na centralne działania promocyjne.

Przedsiębiorca podpisujący umowę z Wojtexnie ponosi opłaty marketingowej czy licencyjnej, a miesięczna opłata franczyzowa wynosi w zależności od konceptu od 400 do 1000 zł. Himalayamomo[kuchnia himalajska!]oferuje cztery formy punktu franczyzowego, opłaty zależą od tego, którą z nich wybierze przedsiębiorca. W przypadku Food Trucka koszty obejmują przygotowanie furgonu pod gastronomię, a także opłaty franczyzowe. W sumie należy się liczyć z wydatkami od 60 do 100 tys. zł. Drugi system to pierogarnia i tutaj całość funduszy na projekt, w przypadku lokalu od 30 do 70 m2, wynosi 100-200 tys. zł. Trzeci rodzaj oferowanej współpracy to duża restauracja nastawiona na eventy i promocje kultury Himalajów. Inwestycja waha się od 150 do 300 tys. zł, wliczając w to opłatę franczyzową. Ostatnia, czwarta oferta franczyzowa to wózki i punkty w centrach handlowych. Koszt wózka to min. 40 tys. zł, a opłata za punkt o wielkości 4x4 m może wynieść nawet 100 tys. zł w zależności od centrum handlowego.

W przypadku Redberry minimalna kwota inwestycji to 130 tys. zł. Opłata wstępna wynosi 25 tys. zł, a opłata bieżąca 5% od obrotu netto. Chcąc przystąpić do Express Chicken przedsiębiorca ponosi głównie koszty związane z adaptacją lokalu - mogą wynieść od 30 do nawet 60-80 tys. zł.Z kolei koncept gastronomiczny Caffe Moya organizowany jest na każdej stacji anwimowskiej sieci i funkcjonuje w ramach jednej opłaty franczyzowej - bez dodatkowych opłat.

Trendy

Sieć Redberry, której znakiem firmowym są mrożone jogurty, granole i świeże soki, korzysta z mody na zdrowe i produkty ekologiczne. Na zdrową żywność stawia również kanapkowy gigant - Subway. - Naszym znakiem firmowym jestświeża żywność, przygotowywana na oczach klienta i zgodnie z jego życzeniem: sandwicze z wędliną, mięsem, serem i przede wszystkim całą gamą warzyw. Bez panierek, smażenia, tłuszczy nasyconych itp. To pewien styl, powszechny i oczywisty na zachodzie, ale coraz bardziej popularny również w Polsce i w naszej części Europy- mówi Kędzierska.

Mateusz Cacek podkreśla, żePolacy coraz chętniej jadają na mieście, ale mają też coraz większe wymagania zarówno co do jakości, jak i ceny.Wojciech Goduński zauważa większe zainteresowanie klientów food truckami i przyczepami gastronomicznymi. Obecnie Wojtex ma w ofercie dwa koncepty rozwijane w wersji mobilnej. Pierwszym jest Rybkodajnia (smażalnia ryb), a drugim Mangatto (lodziarnie).

Paweł Bernaciak
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Franczyza gastronomiczna. Stacje paliw - łakomy kąsek

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!