Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Franczyza - pomysłna trudne czasy

Autor: e-petrol.pl, Polski Rynek Paliw 2011
19-09-2012 00:00

We wszystkich największych sieciach stacji w 2011 r. zwiększyła się liczba obiektów działających na zasadzie franczyzy (zobacz Tab. 13). Ten rodzaj współpracy, często określany mianem partnerskiej, był dla wielu koncernów paliwowych kluczowym narzędziem rynkowej ekspansji. Dla właścicieli stacji argumentem przemawiającym za przyjęciem koncernowych barw mogły być trudne warunki prowadzenia biznesu, z jakimi musieli się oni zmagać w 2011 r. Rodzime sieci w natarciu
Liderem pod względem ilości nowych stacji franczyzowych przyłączonych do sieci sprzedaży był w 2011 r. PKN Orlen. Jego stan posiadania zwiększył się o 38 obiektów, działających w tym modelu. Pozwoliło to koncernowi z Płocka umocnić się na pierwszej pozycji zestawienia największych operatorów na rynku sprzedaży detalicznej paliw w Polsce. Niewiele mniej, bo 27 stacji franczyzowych, przybyło w sieci drugiego największego krajowego producenta paliw. Lotos mógł się na koniec 2011 r. pochwalić 369 obiektami, sprzedającymi paliwo pod logo gdańskiego koncernu, z czego 136 działało w modelu DOFO (Dealer Owned Franchise Operated).

Oba krajowe koncerny dają partnerom zainteresowanym współpracą opcję wyboru pomiędzy segmentem premium i ekonomicznym. Orlen w swojej sieci ma stacje z logo Bliska, a Grupa Lotos od maja 2011 r. oferuje swoim franczyzobiorcom ekonomiczny format stacji pod marką Optima.

Dwucyfrową liczbę nowych stacji franczyzowych przyłączonych do sieci w 2011 r. zanotował jeszcze koncern BP. Na koniec roku na 422 stacje z logo BP 208 stanowiły stacje partnerskie.

Norweski Statoil swój stan posiadania w Polsce zwiększył o 9 stacji działających w tym modelu. Najmniej aktywny w rozwoju własnego konceptu franczyzowego był koncern Shell, który swoją sieć w Polsce rozwija w oparciu o budowę własnych stacji, uzupełniając ją stacjami partnerskimi. Tych ostatnich działających pod jego marką przybyło w 2011 r. tylko dwie.

Franczyza jest powszechnie stosowana przez koncerny paliwowe działające na polskim rynku. Taki model współpracy nie jest jednak wyłączną domeną znanych marek paliwowych. W oparciu o franczyzę rozwija się projekt spółki Anwim - sieć partnerskich stacji MOYA. Liczba działających w niej obiektów zwiększyła się w 2011 r. do 50, z czego 49 to stacje franczyzowe.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 934 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP