Franczyza - pomysłna trudne czasy

Franczyza - pomysłna trudne czasy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

We wszystkich największych sieciach stacji w 2011 r. zwiększyła się liczba obiektów działających na zasadzie franczyzy (zobacz Tab. 13). Ten rodzaj współpracy, często określany mianem partnerskiej, był dla wielu koncernów paliwowych kluczowym narzędziem rynkowej ekspansji. Dla właścicieli stacji argumentem przemawiającym za przyjęciem koncernowych barw mogły być trudne warunki prowadzenia biznesu, z jakimi musieli się oni zmagać w 2011 r. Rodzime sieci w natarciu

Liderem pod względem ilości nowych stacji franczyzowych przyłączonych do sieci sprzedaży był w 2011 r. PKN Orlen. Jego stan posiadania zwiększył się o 38 obiektów, działających w tym modelu. Pozwoliło to koncernowi z Płocka umocnić się na pierwszej pozycji zestawienia największych operatorów na rynku sprzedaży detalicznej paliw w Polsce. Niewiele mniej, bo 27 stacji franczyzowych, przybyło w sieci drugiego największego krajowego producenta paliw. Lotos mógł się na koniec 2011 r. pochwalić 369 obiektami, sprzedającymi paliwo pod logo gdańskiego koncernu, z czego 136 działało w modelu DOFO (Dealer Owned Franchise Operated).

Oba krajowe koncerny dają partnerom zainteresowanym współpracą opcję wyboru pomiędzy segmentem premium i ekonomicznym. Orlen w swojej sieci ma stacje z logo Bliska, a Grupa Lotos od maja 2011 r. oferuje swoim franczyzobiorcom ekonomiczny format stacji pod marką Optima.

Dwucyfrową liczbę nowych stacji franczyzowych przyłączonych do sieci w 2011 r. zanotował jeszcze koncern BP. Na koniec roku na 422 stacje z logo BP 208 stanowiły stacje partnerskie.

Norweski Statoil swój stan posiadania w Polsce zwiększył o 9 stacji działających w tym modelu. Najmniej aktywny w rozwoju własnego konceptu franczyzowego był koncern Shell, który swoją sieć w Polsce rozwija w oparciu o budowę własnych stacji, uzupełniając ją stacjami partnerskimi. Tych ostatnich działających pod jego marką przybyło w 2011 r. tylko dwie.

Franczyza jest powszechnie stosowana przez koncerny paliwowe działające na polskim rynku. Taki model współpracy nie jest jednak wyłączną domeną znanych marek paliwowych. W oparciu o franczyzę rozwija się projekt spółki Anwim - sieć partnerskich stacji MOYA. Liczba działających w niej obiektów zwiększyła się w 2011 r. do 50, z czego 49 to stacje franczyzowe.

Tym samym spółka zrealizowała swoje plany na ten rok, przyłączając do sieci 27 nowych obiektów w czerwono-niebieskich barwach. Daje jej to, wspólnie z Grupą Lotos, drugie miejsce pod względem dynamiki rozwoju sieci franczyzowej w 2011 r. Na modelu franczyzowym bazuje też rozwój sieci stacji przymarketowych Intermarche, ale ta oferta jest zarezerwowana dla właścicieli sklepów skupionych w Grupie Muszkieterów. Sieć Intermarche w 2011 r. powiększyła się o sześć nowych stacji i na koniec roku liczyła 35 obiektów. Wszystkie z nich działają na zasadzie franczyzy.

Franczyza - czy to się opłaca?

Warunki przyłączenia stacji do poszczególnych sieci są różne i zależą w dużej mierze od potencjału danej lokalizacji.

Dlatego analiza korzyści, wynikających dla właściciela stacji ze współpracy na zasadzie franczyzy, powinna być przeprowadzana jednostkowo, w oparciu o szczegóły zapisów umowy pomiędzy franczyzobiorcą i franczyzodawcą.

Zróżnicowanie podejścia do potencjalnych partnerów uwidacznia się już na etapie nawiązywania współpracy. Część sieci jest zainteresowana tylko obiektami położonymi w dużych miastach i przy głównych szlakach komunikacyjnych.

Mniej wygórowane wymaganie są stawiane przed obiektami segmentu ekonomicznego, a w sieci MOYA partnerem można zostać bez względu na lokalizację - tu duże znaczenie ma kondycja finansowa kandydata.

Franczyzobiorca decydując się na współpracę z siecią może liczyć na szereg korzyści.

Ze swojej strony zobowiązuje się za to do zakupu paliw wyłącznie u partnera.

Ustalenia dotyczące warunków, na jakich realizowane są dostawy, są często kluczem do oceny atrakcyjności współpracy franczyzowej. Ceny zakupu paliw to efekt negocjacji pomiędzy stronami zainteresowanymi współpracą. Im wyższy potencjał sprzedażowy danej lokalizacji, tym mocniejsza pozycja franczyzobiorcy w rozmowach.

Jedną z głównych korzyści, jakie daje współpraca na zasadzie franczyzy, jest z pewnością możliwość prowadzenia działalności pod rozpoznawaną marką, która cieszy się zaufaniem klientów.

Przyjęcie koncernowych barw przez działającą już stację, wiąże się też z modernizacją obiektu i jego dostosowaniem do wymogów danej sieci. Standardem jest, że koszt tych prac biorą na siebie podmioty oferujące współpracę.

Ważnym argumentem przemawiającym za współpracą w ramach sieci jest dostęp do know-how doświadczonego partnera.

Wykorzystując jego wiedzę, np. w zakresie optymalizacji oferty paliwowej i pozapaliwowej czy merchandisingu, można zmaksymalizować przychody stacji. Franczyzodawcy oferują też często systemy informatyczne wspomagające zarządzanie stacją oraz szkolenia dla pracowników stacji.

W ramach współpracy partnerskiej część sieci udostępnia swoim franczyzobiorcom, jako rozszerzenie oferty ich stacji, własne koncepty gastronomiczne. Koncern BP w 2011 r. w ramach programu pilotażowego wprowadził na kilkunastu stacjach partnerskich kawiarnie Wild Bean Cafe. W sieci MOYA zainteresowani partnerzy mogą prowadzić sieciowy kącik gastronomiczny Caff e MOYA, a koncept gastronomiczny z szeroko reklamowanymi hot-dogami wchodzi w skład pakietu franczyzowego Statoil.

Rosnąca popularność franczyzy na rynku paliwowym potwierdza, że taka forma współpracy sprawdza się w praktyce.

Współpraca oparta na tym modelu opiera się na korzyściach, jakie czerpią z niej partnerzy. Właściciel stacji przybierając koncernowe barwy zapewnia sobie znaną markę i pomoc ze strony właściciela sieci. Dla franczyzodawcy to metoda na zwiększenie rynkowych udziałów i sprzedaży oferowanych przez siebie paliw.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Franczyza - pomysłna trudne czasy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!